Přejít k hlavnímu obsahu

Těchto 6 věcí v domácnosti vám podvědomě způsobuje stres: Zbavte se jich

Info ikona
Domácnost stres

Ve vaší domácnosti se mohou nacházet věci, u kterých by vás ani nenapadlo, že by vám mohly způsobit stres a poruchy spánku. A přesto se odborníci shodnou, že existuje 6 věcí, kterých byste se měli zbavit, nebo je minimálně přeorganizovat, abyste se doma cítili lépe. Které to jsou, a co podvědomě dělají s vaší psychikou se dozvíte v dnešním článku.

1. Změť věcí

Válí se vám všude po bytě spousta věcí? Pak vám to dle vědců z Kalifornské univerzity způsobuje stres. U žen, které mají doma nahromadily spoustu věcí, byla vyšší hladina stresového hormonu jménem kortizol než u žen, které vyznávají minimalismus. Podvědomě stresovat vás mohou poházené hračky, hromadící se nádobí ve dřezu i kupící se stohy papírů. Psychoterapeutka Weena Cullins dodává: „Pokud vyklidíte prostor v bytě, vaše mysl si odpočine.“

2. Účtenky kam se podíváš

Dle Americké psychologické společnosti způsobují finance stres a úzkost 75 % Američanům. A jiné to nebude ani v ostatních zemích světa. Proto je lepší veškeré účty, faktury za provoz domácnosti a další dokumenty schovat na jedno místo, kde je stále nebudete mít na očích. Ideálně je skladujte v pokoji, kam tak často nechodíte, nebo je dejte do přihrádky v kanceláři.

3. Světlý nábytek děsí návštěvy

Světlé barvy dokáží opticky zvětšit interiér a působí velmi čistě a elegantně. Avšak mohou znervóznět vaše hosty, jak vysvětluje psychoterapeutka Weena Cullins: „Dělá to dojem showroomu a hosty to může stresovat, mohou nabýt pocitu, že vše musí zůstat čisté za všech okolností. Hosté se chtějí na návštěvě cítit komfortně, ne se strachovat, že něco ušpiní a bude to hned vidět.“ Je proto vhodné „studený“ obývák doplnit dalšími barvami, abyste vytvořili teplo domova a prostor zútulnili. Doplňky dělají opravdu hodně, například můžete přes pohovku přehodit huňatou barevnou deku a navrch dát polštáře se vzorovanými povlaky, možností je nespočet.

4. Spousta zrcadel

Je jasné, že každá domácnost potřebuje zrcadlo, ale přemíra zrcadel v bytě způsobuje značný stres. Dle výzkumného institutu v Londýně, který se věnuje psychiatrii, až 50 % lidí pociťuje stres ze svého vzhledu, když se zahlédnou v zrcadle. Je také dokázáno, že čím délé či víckrát se díváte do zrcadla, tím ošklivější si připadáte, protože pak na sobě začnete zkoumat i ty nejmenší detaily. Pokud tedy máte v domě velké množství zrcadel či zrcadlových stěn, zvažte, zda jejich počet nezredukovat.

5. Elektronika v ložnici

Je mobilní telefon první věc, na kterou se ráno podíváte, a rovněž poslední věc, kterou držíte v ruce, když se ukládáte ke spánku? Máte v ložnici televizi či počítač? Pak si zaděláváte na potíže se spánkem a podvědomý stres. Z těchto všech zařízení totiž vychází tzv. modré světlo, které je schopné narušovat spánkové cykly. Navíc také stojí za nedostatečnou tvorbou melaninu, který se dokáže utvořit výhradně za tmy. Tři hodiny před tím než půjdete spát, byste neměli elektroniku správně vůbec používat.

6. Oblečení, které nenosíte

Pokud máte ve skříni oblečení z dob vašeho mládí, kdy jste nosili o dvě čísla menší velikost, nebo jste si pořídili „motivační“ módní kousky, které si chcete obléknout, až zhubnete, máme pro vás dobrou radu: raději se toho zbavte. Pohled na tyto kousky vás totiž pokaždé ať už vědomě, nebo nevědomě činí smutnými. Vytřiďte šatník a žijte přítomností.

Zdroje: http://magazine.ucla.edu/features/the-clutter-culture/index1.html, https://www.apa.org/news/press/releases/stress/2011/final-2011.pdf, https://www.newbeauty.com/looking-in-the-mirror-can-spark-anxiety/, https://www.noeton.org/Caputo-research.pdf, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28649427/, https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/blue-light-has-a-dark-side