Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si po padesátce prodloužit život: Správná životospráva nestačí

Info ikona
Jak si po padesátce prodloužit život

Existuje mnoho rad na téma, jak a co dělat po čtyřicítce nebo šedesátce, aby nám bylo lépe nebo veseleji, abychom se cítili zdravější nebo měli více energie. Jakými návyky si můžete prodloužit život, když je vám padesát? Správná životospráva nestačí.

Jíst zdravě, mít dostatek pohybu, pracovat v příjemném prostředí a dělat to, co nás baví. To jsou rady, které platí v obecném měřítku pro všechny věkové skupiny. Když je nám kolem padesátky, vnímáme, že potřebujeme ve svém životě něco změnit. Abychom se cítili naplněně, měl náš život nějaký smysl, chceme vypadat pořád k světu a přemýšlíme nad tím, kam a v jakých oblastech našeho fungování směřovat svůj zájem a energii. Máme pro vás 8 tipů, které vás udělají možná šťastnější, snad i veselejší a především vás mohou nasměrovat ke spokojenějšímu životu, který si tím můžete prodloužit. 

1. Udržujte sociální kontakty

Trávíte hodně času o samotě? Věřte nebo ne, samota má velký dopad na vaše mentální i fyzické zdraví. A dospělí na přelomu padesátky, kterým vyletí děti z rodinného hnízda, mívají sklony oslabovat své kontakty s přáteli a rodinou. Sociální izolace ovlivňuje správné fungování srdce a může mít vliv na vznik diabetu. Samota má na zkrácení života mnohem větší vliv než třeba kouření 15 cigaret denně.  

Skrytý zabiják: Způsoby, jak snížit vysoký cholesterol, který podle studie postihuje více než polovinu Čechů

V posledních letech se zvýšený cholesterol stal jedním z hlavních zdravotních problémů v České republice. Statistiky naznačují, že více než polovina Čechů trpí tímto nebezpečným jevem, který může zvyšovat riziko srdečních onemocnění a dalších kardiovaskulárních chorob. Přečtěte si, jaké jsou příčiny, důsledky a hlavně preventivní opatření a léčba zvýšeného cholesterolu.
svetzeny.cz

2. Dodržujte pravidelné prohlídky uší a očí

To, že chodíte na pravidelné preventivní prohlídky ke svému praktickému lékaři, je samozřejmě fajn. Nezapomínejte ovšem ani na poctivé kontroly očí a uší, neboť funkce těchto orgánů s přibývajícím věkem ztrácejí svou dosavadní dobrou funkčnost. Proč je to tak důležité? U lidí, kterým dobře nefunguje sluch, se mnohem snadněji rozvíjí demence. Špatné vidění zase ovlivňuje naše schopnosti při pohybu, a s horším zrakem hrozí mnohem častěji pády a nehody, jejichž následky mohou mít pro naše zdraví často fatální důsledky. 

3. Kdy jste byli naposledy u zubaře? 

Kazy zubů nejsou jen záležitostí malých dětí. Problémy v dutině ústní přicházejí v jakémkoli věku a společně se záněty dásní mohou vady v zubech způsobovat kardiovaskulární onemocnění a potíže v dýchacím ústrojí. Nedostatečná péče o zuby je na základě výzkumů spojena také se vznikem Alzeheimerovy choroby. Takže ani ve starším věku neopomínejme dentisty doporučovanou péči, tedy dvakrát denně čistit zuby a mezizubní prostory a návštěvu zubaře alespoň jednou za dva roky. 

Nejúčinnější dieta na světě pro dlouhověkost: Vědci identifikovali optimální stravu

Najít optimální dietu je téměř nadlidský úkol, jelikož každý člověk je zcela individuální a jeho tělo má své vlastní potřeby. Přesto lze však svoji dietu upravit na základě poznatků, které přinesli vědci zabývající se zdravou stravou. Zjistěte, jakou dietu shledali jako nejúčinnější, co se týče dlouhověkosti.
svetzeny.cz

4. Pečujte o svůj spánkový režim

Spí jako miminko, to je rčení, které by nemělo platit zdaleka jen pro děti. Jenomže v pozdějším věku bývá dosažení kvalitního odpočinku velmi často problematické. Třeba kvůli užívání medikamentů nebo bolestem, které nás sužují. Špatný spánkový režim způsobuje diabetes typu 2, zvyšuje krevní tlak nebo srdeční problémy. Pokud máte potíže s usínáním nebo s kvalitou spánku, konzultujte své obtíže s praktickým lékařem. Předtím si ovšem můžete zkusit nastavit správné spánkové návyky. Chodit do postele každý den ve stejný čas, a to i o víkendech. Nesnažte se usnout hladoví nebo příliš přejedení, spěte v zateměné místnosti a najděte si relaxační metody, které se naučíte praktikovat před spaním. Jaké? Dát si heřmánkový čaj, koupel nebo si čtěte. 

5. Hlídejte si váhu

Není tajemstvím, že ve středních letech dochází ke změnám ve funkci metabolismu a jak mužů tak i u žen dochází k nabírání váhy. Jsou to přibližně 2 - 4 kilogramy za rok a pokud tato kila nebudeme průběžně odbourávat, může nám to sebrat hezkých pár let na délce života. Jak na to? Ubírejte kalorie ze svého denního příjmu třeba tím, že si koupíte menší taléře a tím si opticky snížíte porce jídla. A buďte alespoň 2,5 hodiny týdně fyzicky aktivní, což neznamená chodit z gauče k ledničce, ale vyrazit svižnou chůzí na procházku nebo si dát delší okruh při venčení pejska. 

Tohle se stane s vaším tělem, když budete jíst jedno jablko denně

V angličtině existuje jedno známé rčení, které zní „An apple a day keeps a doctor away”. V překladu to znamená, že jablko denně zajistí, že bude člověk zdravý a nemusí tak k lékaři. Napadlo vás ale někdy, proč jsou jablka tak prospěšná vašemu zdraví? A nejen zdraví, ale i mysli! Toto se s vaším tělem stane, pokud budete jíst jablko každý den.
svetzeny.cz

6. Pracujte na rovnováze a posilujte

Starší ročníky potřebují nejen snižovat váhu, ale také pracovat na dobré rovnováze a budování svalového aparátu. Obojí napomáhá předcházet vážnějším úrazům, při kterých si můžeme zlomit kosti a dostat se do situací dlouhodobých rekonvalescencí. Profesor Jeffrey Schlicht ze západní státní univerzity v Connecticutu k tomu říká: „Silový trénink zachovává svalovou sílu, zatímco trénink rovnováhy a koordinace je rozhodující pro snížení rizika pádu.“ A zdaleka to neznamená, že musíte chodit do posilovny a tam se trápit pětkrát týdně na strojích nebo s činkami. Pracujte aktivně na zahradě nebo se naučte doma cvičit s pružnými gumami, přičemž stačí věnovat se tomuto posilování 5 - 10 minut denně. 

7. Pokud kouříte, skončete!

Zahodit cigarety není nikdy pozdě. I když si roky kouření vybírají svou daň, oběhový systém a funkce plic se mohou zlepšit, i když později v životě přestanete. Podle amerického Národního institutu pro stárnutí je jasné, že poté, co dokouříte poslední cigaretu, dokonce i po dosažení věku 60 let, srdeční frekvence a krevní tlak klesnou na normálnější hodnoty a riziko srdečního infarktu nebo mrtvice se sníží.

Jak získat zpět postavu z mládí i po 50: Stačí změna v jídelníčku, podpoříte hubnutí i nárůst svalů

Toužíte po skvělé postavě, jenže ať děláte, co děláte, nadbytečná kila se vás stále drží jako klíště? Získejte zpět vaši postavu z mládí a obohaťte svůj jídelníček o potraviny bohaté na bílkoviny! Jejich skvělé účinky vám urychlí cestu za vysněnou štíhlou postavou.
svetzeny.cz

8. Docházejte pravidelně na lékařské screeningy

Prevence je jednou z nejdůležitějších cest k tomu, abychom byli zdraví. Včasné odhalení nádorů a různých druhů rakoviny zvyšuje šanci na vyléčení až o 70%. Muži by měli docházet pravidelně na kontroly prostaty, ženy na mamograf. Kuřáci potřebují alespoň jednou za dva roky rentgen plic a důležité jsou také vyšetření střev na kolonoskopii. Samotných kontrolních procedůr se bát nemusíte, nebolí a váš praktický lékař vás na ně jistě rád pošle. 

Začněte o sebe pečovat včas

Zdají se vám tyto rady jako něco, co přeci nemůže mít zásadní vliv na prodloužení života? Pokud budete zanedbávat prevenci, může být při zdravotních projevech závažných onemocnění již pozdě na jejich řešení. Pokud budete přibírat a málo se hýbat, časem vám nebudou jen malé svršky, ale začnete se zadýchávat a přidají se další nepříjemné obtíže. Shazovat pak 20 nebo 30 kilogramů kvůli tomu, abyste si mohli dojít aspoň na nákup, bude mnohem složitější a bude to chtít hodně silnou vůli. Pokud spadnete a zlomíte si nohu v krčku, vzpomeňte si na vyprávění o těžké a vleklé rekonvalescenci, o níž jste jistě ve svém okolí několikrát slyšeli. 

Zdroj článku