Přejít k hlavnímu obsahu

Zamezte vysokému krevnímu tlaku. Vyhněte se těmto potravinám a budete mít téměř vyhráno

Info ikona
zdraví

Strava ovlivňuje nejen to, jak se cítíte, ale i vaše zdraví. Jaké potraviny mohou způsobovat vysoký krevní tlak a jakým potravinám je dobré se vyhnout? To se dozvíte v dnešním článku.

Krevní tlak může ovlivnit mnoho věcí. Hypertenze je často způsobena kombinací několika faktorů, včetně rodinné anamnézy, věku, životního stylu a úrovně stresu. I když potraviny, které jíte, mohou být jedním z těchto faktorů, konzumace konkrétních potravin nemusí zaručeně způsobit vysoký krevní tlak. Vše ale probírejte se svým lékařem, který vám dá přesné instrukce.

Vysoký krevní tlak je nebezpečný právě tím, že zpočátku nepůsobí potíže a začne se projevovat, až když je pozdě. Proto je důležité pravidelné měření, jak u svého lékaře, tak doma. Jak můžete přirozeně snížit vysoký krevní tlak?

Potraviny, kterým se zcela vyhnout:

Sodík

Pokud máte vysoký krevní tlak, měli byste ve svém jídelníčku dbát především na spotřebu sodíku. Sodík ovlivňuje rovnováhu tekutin v těle, protože při jeho konzumaci zadržujete vodu, což zvyšuje váš krevní tlak.

Naučte se dívat na nutriční etikety, abyste lépe porozuměli obsahu sodíku v potravinách. Pokud máte vysoký krevní tlak, snažte se konzumovat méně než 1 500 mg sodíku denně. Ještě větší omezení může ještě více zlepšit krevní tlak a zdraví srdce.

Grapefruit

Další potravinou, které byste se měli vyhnout, pokud máte vysoký krevní tlak, je překvapivě grapefruit. Ačkoli je grapefruit ve většině situací zdravou volbou, jeho konzumace může narušit účinnost některých léků. Grapefruit a jeho šťáva obsahují chemickou látku, která ovlivňuje enzymy v trávicím systému, což může způsobit, že se lék dostane do krevního oběhu příliš rychle, což je nebezpečné.

Kofein

Kofein může být problémem i pro osoby s vysokým krevním tlakem. Kofein sice nezvýší krevní tlak trvale, ale může způsobit jeho akutní zvýšení. Pokud máte vysoký krevní tlak, vyhýbejte se potravinám a nápojům s obsahem kofeinu, jako je káva, čaj, energetické nápoje a čokoláda.

Které základní potraviny je dobré alespoň omezit:

  1. Uzeniny, párky aneb zpracované maso

Vysoce zpracované maso, jako jsou uzeniny, slanina a párky v rohlíku, obsahuje značné množství sodíku, a proto jsou raději plátky kuřecích prsou lepší volbou.

  1. Konzervované potraviny

Takto konzervované potraviny, jako je polévka nebo dušené maso, bývají nabité konzervanty s vysokým obsahem soli.

  1. Smažené potraviny

Potraviny připravované v oleji, jako jsou například hranolky a cibulové kroužky, jsou často plné soli a nasycených tuků, kterým byste měli v rámci prevence zcela vyhnout.

 

  1. Rostlinné oleje a margaríny

Tyto dva tuky, které se sice liší konzistencí, ale obsahují stejně nebezpečné transmastné kyseliny, jsou zdraví škodlivé, protože mohou zvyšovat pravděpodobnost onemocnění srdce a cév.

  1. Sůl

Sůl se nachází v mnoha zpracovaných potravinách a denně sůl většina z vás používá. Ačkoli se zdá, že jde o neškodný zvýrazňovač chuti, ve skutečnosti způsobuje, že naše tělo zadržuje nadbytečnou vodu a zvyšuje krevní tlak.

  1. Alkohol

Pití příliš velkého množství alkoholu může dočasně zvýšit krevní tlak, ale chronické pití může způsobit, že krevní tlak zůstane vysoký. Vyvarujte se vypití více než tří nápojů na jedno posezení a konzumaci alkoholu omezte úplně.

Zdroje: health.co.uk., dieta.cz, lekarnahartman.cz