Přejít k hlavnímu obsahu

Emoční stres ovlivňuje nejen naši mysl, ale i tělo. Bolestivá záda jsou toho jasným důkazem

Info ikona
Zdraví

Stále více lidí trpí stresem, který vzniká z každodenních situací v našem životě. Stres však není jen pocit, ale také vyvolává mnoho fyzických reakcí.

Bolesti zad v důsledku emočního stresu nejsou neobvyklé. Odborníci vidí spouštěč v profesním nebo každodenním životě, který vás jednoduše přemůže. Ale zvláštní události v našem soukromém životě nás také mohou vyvést z kmíry a být velkým stresorem, například hádka s nejlepší kamarádkou, ztráta osoby, která nás zasáhne, nebo rozchod.

Zdravé tělo, zdravá mysl

Existuje celá řada teorií o příčinách bolesti zad související se stresem. Důležité je, že hlavní zásadou všech těchto teorií je, že psychologické a emocionální faktory způsobují určitý typ fyzických změn, které mají za následek bolesti zad. 

 

Cyklus bolesti

Ve většině teorií o bolesti zad související se stresem cykly bolesti, které pokračují a zhoršují se, protože bolest vede k tomu, že se pacient stává bázlivým a úzkostlivým z každodenních činností. Cyklus bolesti je charakterizován:

  • Pacient se zbytečně omezuje v mnoha funkcích každodenního života, ale i volnočasových aktivitách
  • Tento pokles aktivit je způsoben strachem pacienta z bolesti a zranění
  • Tento strach může být ještě horší, pokud se jedná o doporučení od lékařů (a/nebo rodiny a přátel)
  • Omezení v pohybu a aktivitě vedou k fyzické dekondici a ochabování svalů, což následně vede k větším bolestem zad

Samozřejmě, že tento cyklus vede k větší bolesti, většímu strachu a větší fyzické dekondici spolu s dalšími reakcemi, jako je sociální izolace, deprese a úzkost.

Tipy, které vám pomohou

  1. Posilujte střed těla
    Sportovní balanc nabízí zpevnění zad, což znamená, že se napětí nemůže tak snadno zhoršovat, nebo dokonce zmizí již existující bolest. Při sportu se navíc uvolňují hormony, které zlepšují pohodu a zvyšují toleranci stresu. 
  2. Dovolte si relaxovat
    Ke zklidnění nám může pomoci krátká přestávka, jako je procházka na čerstvém vzduchu, horká koupel nebo masáž. Udělejte si čas jen pro sebe.
  3. Naučte se nedělat nic
    Jen vypnout a odpočinout si není vždy snadné. Z tohoto důvodu může být někdy velmi užitečné naučit se a praktikovat kurzy, jako je progresivní svalová relaxace nebo určité meditační techniky.
  4. Spánek
    Spánek je pro tělo jedním z nejlepších regeneračních procesů. Během spánku se zpracovává každodenní život a tělo si odpočine. Zajistěte klidný spánek. Vytvořte si před spaním rituály pro dobrý spánek
  5. Dopřejte si digitální přestávku
    Naše životy stále více určují digitální zařízení, jako jsou mobilní telefony, počítače a televize. Jsme neustále bombardováni novými podněty. Pokud je tím formována naše každodenní práce, pak může být závěr dne bez tabletu a podobnýc věcí velmi odpočinkový.

Zdroj: Freundin, Healthy spine

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.