Přejít k hlavnímu obsahu

Rozhovor: Je udržitelné oblečení opravdu dražší než to z řetězců?

Info ikona
Inkluzivita se projevuje i v kampani Circlle

Zakladatelka etické značky Circlle Natália Krätsmar-Šmogrovičová si s námi popovídala o mýtech, které se vážou k cenám udržitelného oblečení a odhalila nám 3 přesvědčivé důvody, proč se nad nákupem oblečení více zamýšlet.

Co pro vás znamená udržitelnost?

Udržitelnost je pro nás v Circlle vyrábět a používat nadčasové kvalitní kousky, které vydrží a zároveň, které jsou vyráběny ve férových podmínkách. Je důležité si uvědomit, že se musíme dívat dále než na materiál, ze kterého je výrobek vytvořený, ale i na sociální aspekty, jako férové platy v celém dodavatelském řetězci, bezpečné podmínky práce, logistiku apod. Udržitelnost má nejen ekologický podtext, ale i sociální, ekonomický a kulturní.

Mnoho lidí nenakupuje udržitelně, protože se bojí, že takové oblečení bude dražší, je to opravdu tak?

Může to tak být a nemusí. Záleží na výrobci, pokud má limitovanou výrobní kapacitu, oblečení může být dražší. Ale je nutné si uvědomit, že dražší v tomto případě znamená, že je z kvalitního materiálu, co vydrží, lidé, co ho vyrábí nepracují jako otroci, ale jsou adekvátně odměněni, takže se bavíme o férových cenách. Rychlá móda bohužel nastavila ceny, které vypovídají o tom, že vykořisťují pracovní sílu a podporují toxické pracovní podmínky.
 

Také je důležité zdůraznit, že dražší se to může zdát na první pohled, ale když se podíváme na to, jak dlouho nám lepší udržitelný kousek vydrží, díky kvalitně a nadčasové střihu, tak cena za nošení je nižší než rychlá móda, kde kousek vezmeme často párkrát a zničí se, přestane nás bavit, protože na nás brzy vychrlí novou kolekci.

Můžete vyjmenovat hlavní důvody, proč byste českým ženám radila nakupovat udržitelně?
 

  • Řeknete tím ne modernímu otroctví

  • Nadčasovost a kvalita

  • Sociální a environmentální přesah

  • Dobrý pocit z nákupu, který netrvá pouze pár okamžiků, ale udělá nám radost pokaždé, když si produkt na sebe oblečeme.

Jak se udržitelnost projevuje ve vaší značce Circlle?

Projevuje se skrze vše, co děláme. Od materiálu, po nitě, až dodavatele, se kterými pracujeme. Snažíme se řešit problémy napáchané fenoménem fast fashion a vrátit výrobu a prodej do správných kolejí. Udržitelní nejsme jen z ekologikého hlediska, ale i právě etického, nikdy nebudeme podporovat výrobu v Asii, kterou si nemůžeme ověřit a kde lidé pracují jako otroci.
 

Používáme recyklované materiály a tvoříme eticky. To znamená, že nejen že primární materiály jsou recyklované a udržitelné, ale i nitě, cedulky jsou z recyklovaného papíru, obaly jsou kompostovatelné a místo textilních cedulek používáme ekologický potisk. Dále šijeme lokálně a eticky, víme kdo pro nás šije, jaké mají pracovní podmínky a že jsou adekvátně ohodnoceni. Neříkáme, že zahraniční výroba je špatná, v České republice jsou jisté limity na sportovní oblečení co se týče technologie, ale v Evropě je spousta certifikovaných technologicky vyspělých dílen, kde se dá vyrábět a kam se dá snadno zajet a prověřit si podmínky, ale rozhodně není třeba vyrábět v Asii, to je jen ekonomický tah, aby si značky snížili náklady.

Info ikona
Natália Krätsmar-Šmogrovičová

Proč je dle vás důležitá transparentnost ve výrobě?

Stejně jako je dobré vědět, jaké jídlo si dáváme do těla, tak stejně tak bychom měli přemýšlet o oblečení. Vědět, jaké etické hodnoty, jako jsou lidská práva, podporujeme při nákupu u dané firmy.

Kde a jak sháníte látky pro vaše oblečení?

Pohybujeme se v tomto průmyslu již nějakou dobu, takže víme o jistých dodavatelích a také navštěvujeme různé veletrhy, které představují nové inovativní materiály. Je pro nás důležité vždy najít dodavatele, co je nám i lokalitou co nejblíže, takže nikdy nechceme jít hledat dále, než v Evropě.

Kdo vaše oblečení tvoří?

Spolupracujeme s dílnami na Moravě.

Promo fotky máte nafocené na modelkách různých typů postav a i barev pleti, patří toto podle vás dnes už ke kampani každé novodobé značky?

Řekla bych, že ano, ale záleží samozřejmě, zda je to pro tu značku přirozené. Pro nás je důležité ukázat, že oblečení na sport je pro kohokoliv, přece jsou mezi námi různí lidé, jak si mají najít oblečení, pokud ho neuvidí na sobě rovných, ať už z hlediska postavy, tak barvy kůže.

Můžete blíže popsat pojem greenwashing?

Greenwashing je forma dezinformace, která je šířena za účelem zvýšení povědomí o environmentálně pozitivním dopadu produktu, firmy jako takové. Jde o takové falešné vylepšování veřejného mínění. značka například komunikuje že používá ekologický, udržitelný materiál, ale to že je vyrábějí ženy a děti v hrozných podmínkách a extrémních pracovních dobách, ani ne za minimální mzdu, už si nechávají pro sebe. Umožňuje jim to nastavit extrémně nízké ceny, na které jsme si bohužel zvykly, a už nekoukáme na to, kolikrát si ten kousek oblečeme, jak dlouho nám vydrží a kdo ho vyrobil (impakt je environmentální, sociální i ekonomický pro celé komunity).

Čím se liší lokální výroba od etické výroby v zahraničí?

Pokud se bavíme o případě, kdy obojí výroba je etická, tzv. pracovní podmínky, platy, bezpečnost jsou zajištěny, tak se dá považovat za stejně udržitelnou, a rozdíl může být v technologiích co výroba používá, certifikace, použité materiály apod.

Jestli bude značka vyrábět lokálně, nebo v zahraničí často záleží na tom, zda jsou v lokálních podmínkách dostupné technologie na výrobu, kapacity apod. Takže zda vyrábí značka lokálně, nebo v etických podmínkách v zahraničí, záleží na konkrétním případu. My například víme, že co se týče sportovní výroby, jsme v ČR limitováni technologiemi, vůbec se nebráníme do budoucna expandovat výrobu do zahraničí, ale v rámci Evropy, v etických dílnách. Pokud jde o zahraničí, vždy by mělo platit, že čím blíže, tím lépe, takže dávat přednost Evropě před Asií, aby si značka lépe ohlídala výrobní podmínky a samozřejmě také i uhlíkovou stopu našich produktů.

Něco jiného je zahraniční výroba, za vidinou nižší ceny, bez ohledu na výrobní podmínky, pracovní podmínky zaměstnanců. To je něco, co bychom v 21.století měli zakázat a podmínky v jakých ti lidé pracují by měly být nelegální.

Přejeme si, aby si každý člověk své nákupy dobře rozmyslel a vyhýbal se impulzivnímu chování. Ověřoval si informace o svých oblíbených značkách a nosil zkrátka oblečení, na které může být pyšní.