Přejít k hlavnímu obsahu

Úzkost při opětovném návratu do „normálního“ života je na vzestupu. Terapeuti vám poradí, jak jednat

Info ikona
úzkost

Pokud máte pocit a touhu vrátit se do svého předchozího „překoronavirového“ období, nejste sami. Mnoho lidí po celém světě prožívá stres z návratu do reality. Téměř rok jsme byli doma a učili jsme sebe i své tělo na jiné podmínky. Někdo se těší na svůj starý život a někdo se děsí – poradíme vám, jak se nezbláznit a zvládnout „návrat“ s grácií.

Váš kamarád se bude v létě ženit, možná se vaše kancelář znovu otevírá a začínají porady, které už nejsou on-line, nebo se chystáte poprvé cestovat od roku 2019. Jste nadšení, ale v koutku duše si říkáte: „Jaké to bude být znovu kolem tolika lidí? Je to bezpečné? Budu si pamatovat, jak se chovat jako dobře fungující člověk v sociálních situacích?“.

Pokud máte tyto obavy, nejste sami. Potřesení rukou nebo objetí se už pravděpodobně nikdy nebude cítit normálně. Sociální distancování je naprogramováno do našich každodenních rutin již rok,“ upozorňuje psychoterapeutka. „Dává smysl, že se lidé cítí divně a odpojení od návratu k běžným činnostem, zejména těm, kde je primárním zaměřením radost z přítomnosti ostatních,“ dodává.

Jak poznáte rozdíl mezi normálním a rozumným váháním o návratu do světa a úzkostí z opětovného socializování? Zde je několik znaků, na které je třeba dávat pozor.

1. Nemůžete spát

Problémy se spánkem by pravděpodobně byly první známkou toho, že máte určitou úzkost, ať už v souvislosti s opětovným vstupem nebo obecně v souvislosti s touto pandemií.

2. Odmítáte pozvánky na společenské akce

Někteří lidé se vyhýbají kontaktu s ostatními. Pokud nemáte touhu vrátit se do svého života před COVIDem nebo je pro vás obtížné být mimo domov, může být ve hře úzkost a ne jenom špatná nálada.

3. Fyzické příznaky úzkosti

Mohou zahrnovat podrážděný žaludek, bolesti hlavy, rychlou srdeční frekvenci nebo se obecně necítíte dobře. Nejvýznamnější jsou extrémní pocity před běžnými událostmi jako je nákup v potravinách nebo nutnost jít do kanceláře.

4. Cítíte se vyčerpaní

Všechno znepokojující v nás zanechává pocit vyčerpání. Je to jako telefon s příliš mnoha otevřenými aplikacemi na pozadí najednou – jednoduše se vybije rychleji, stejně jako vaše tělo. Přetrvávající strach, úzkost a smutek vyčerpávají naše baterie.

 

Jak se vyrovnat s úzkostí

Pokud jde o to, abyste si pomohli cítit se lépe a přiblížit se svému starému „normálnímu“, akce je vždy lepší než nečinnost

1. Zkuste přijmout změnu

Když váš mozek vzdoruje tomu, jak se věci v současné době mají, způsobuje vám to stres a úzkost. Aktivní kroky, aby si mozek zvykl na to, jak se věci mají, mohou skutečně pomoci.

2. Probuďte v sobě radost

Pamatujete si, že celá ta věc o úzkosti a vzrušení existuje blízko vedle sebe? Využijte své pozitivní emoce spojené s opětovným návratem do života vytvořením seznamu, k čemu se vrátíte nejvíce rádi.

3. Vezměte to pomalu

Vyzkoušejte jednu aktivitu týdně – postupně se vracejte do života. Nemusíte začínat v pondělí v osm ráno a být jako tryskomyš. Může to být dodržování staré rutiny tím, že půjdete do kanceláře, setkáte se s kamarádem na jídlo nebo se zúčastníte nějaké události. Mělo by to být něco, co je pro vás mírně náročné, ale ne extrémně nepohodlné.

4. Vizualizace

Jedním ze způsobů, jak vytvořit tento pocit pohodlí a bezpečí, je sednout si a představit si místa, která navštívíte, nebo sociální situace, ve kterých byste se mohli ocitnout, než je skutečně provedete ve skutečném životě. Další možností je skutečně navštívit místo předem, abyste se vystavili svým obavám.

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.