Kolagen - jak moc ho naše tělo potřebuje?

Slovo kolagen nás obklopuje všude. Vyhledáváme krémy s touto složkou, která má zpomalit známky stárnutí, jíme potravinové doplňky, pijeme rozpustný kolagen v prášku a nechybí ani v přípravcích kloubní výživy. Než zvolíme vhodnou variantu, jak kolagen do svého těla dostávat, pojďme si o něm prvně něco říct.

Co to je kolagen?
Jedná se o nejčastěji zastoupenou bílkovinu v lidském organismu – až 25 % všech bílkovin tvoří právě kolagen. Jde o širokou skupinu bílkovin, která se liší svými chemickými i fyzikálními vlastnostmi. Do dnešní doby bylo popsaných 28 druhů kolagenu, z toho 90 % tvoří charakteristická pevná vlákna, která najdeme v kůži, kostech, šlachách, v pouzdrech orgánů, očním bělmu a zubovině. 10 % tvoří jemná vlákénka, která jsou v kloubních chrupavkách a meziobratlových ploténkách.

Kdy začínáme přicházet o „přirozený“ kolagen?
Odhaduje se, že zhruba od 25 let se schopnost tvorby kolagenu v těle postupně snižuje – zhruba o 1,5 % ročně. Po 45. roce je již jeho tvorba velmi omezená. S nedostatkem kolagenu se kromě vrásek pojí i různé zdravotní problémy, jako je osteoatróza (degenerativní onemocnění kloubů), osteoporóza (řídnutí kostní tkáně) nebo zhoršení regeneračních funkcí pokožky.

Co ohrožuje tvorbu kolagenu?
Není to pouze naším věkem. Negativně ovlivňuje tvorbu kolagenu i alkohol, stres, nadbytek slunečního záření nebo hormonální změny.

Není kolagen jako kolagen
Kolagen je takovým zlatým grálem pro naši pleť, ale i klouby a chrupavky. Právě chrupavka má minimální regenerační schopnost, jelikož její výživa probíhá pouze z tekutiny přirozeně se vyskytující v mezikloubním prostoru. Ať už se rozhodnete doplnit do těla kolagen jakoukoli formou, je klíčové vybrat si takový výrobek, jež je dobře vstřebatelný pro naše tělo.

Sáhněte po tom správném
Kolagen je ve své přirozeně se vyskytující formě v žaludku obtížně rozložitelný. Důležité je užívat kolagen, který dokáže náš žaludek rozštěpit na stejně velké částečky, které lépe proniknou do pokožky, šlach, vaziv i do mezikloubní tekutiny. Pro účinek na stav pokožky bylo ve studiích užíváno cca 2,5-5 g kolagenu denně, u efektu na kloubní chrupavky se denní množství pohybovalo mezi 8-16 g. Zejména u kloubů hraje roli i dlouhodobost užívání – až 12 týdnů. Pokud tedy kolagen chcete vyzkoušet, věnujte pozornost obsahu i formě kolagenu, ať má pro vás žádaný užitek.

O kvalitní doplněk stravy, který dodá dostatečné kvalitní množství kolagenu, můžete soutěžit se Světem ženy právě tady. Pokud byste potřebovali nápovědu, na této webové stránce ji záhy najdete!

@svetzeny