Jaké vitamíny jsou v těhotenství důležité a proč?

Celých devět měsíců je úkolem maminek dostatečně živit miminko a poskytnout mu nejlepší podmínky pro správný vývoj. Základem je vždy pestrá a vyvážená strava bohatá na bílkoviny, zeleninu, ovoce, ale také zdravé tuky a sacharidy. Jakmile tělu maminky nebude chybět žádná důležitá látka, je mnohem větší pravděpodobnost, že těhotenství proběhne v klidu a naprostém pořádku až do samotného porodu. Přesto však období gravidity vyžaduje zvýšený příjem určitých minerálů a stopových prvků. Které to jsou a jak je optimálně doplnit?

Blahodárná kyselina listová

Denní příjem kyseliny listové by měl být mezi 600 až 1000 mikrogramy. „Přirozeným zdrojem vitamínu B9, tedy kyseliny listové je například listová zelenina (špenát, kapusta), brokolice, květák, chřest, zelí, rajčata, hrášek, jahody, pomeranče, celozrnné produkty, luštěniny, ovesné vločky, vlašské ořechy, ale i losos, vejce nebo tvrdý sýr“, vysvětluje nutriční terapeutka Hanka Knížková. Užívání kyseliny listové v těhotenství ovlivňuje prokrvení placenty a tím zdravý růst a vývoj miminka. Výrazně snižuje riziko vrozených vývojových vad miminka či jeho nízké porodní váhy, ale i riziko předčasného porodu a potratu. 

Vitaminy skupiny B jsou však velmi choulostivé a špatně snáší vysoké teploty při úpravě jídel. Vařením, pečením nebo dušením tak můžete nenávratně zničit až 90 % vitamínu. Jeho vstřebatelnost ze syrových potravin je pouze asi 50 %. Odborníci proto doporučují přijímat kyselinu listovou ve vitamínových doplňcích, z nichž je vstřebatelnost pro naše tělo oproti běžné stravě téměř stoprocentní.  „Na našem pracovišti byl odborníky vyvinut GS Mamavit, který je v kategorii přípravků a vitamínů pro těhotné nejbohatší na trhu. Doporučujeme ho všem maminkám pro prevenci vrozených vývojových vad spolu s vyváženou stravou,“ říká MUDr. Hynek Heřman, Ph.D., MHA., primář porodnice v Ústavu pro péči o matku a dítě v Praze-Podolí.

Hořčík proti křečím

Jednou z klíčových látek pro fyziologický průběh těhotenství je hořčík. Je důležitý pro správný vývoj svalů a nervů. Je výborným pomocníkem v případě, že maminky trpí na křeče v lýtkách, případně když nadměrně tvrdne bříško. Dostatečný příjem hořčíku v těhotenství navíc může předcházet předčasným stahům dělohy, tedy předčasnému porodu, ale také preeklampsii, nemoci projevující se otoky, vysokým krevním tlakem a sníženou funkcí ledvin. Hořčík dokáže pomoci také proti nespavosti či ranním nevolnostem. Přirozeně se vyskytuje v celozrnných produktech, oříškách či slunečnicových semínkách. V období těhotenství je však vhodné doplňovat hořčík i jinak než pouze stravou. „Určitě nastávajícím maminkám doporučuji sáhnout po nějakém doplňku stravy určeném speciálně pro těhotné a kojící ženy. Jejich snahou by vždy mělo být vybrat takový přípravek, který má složení co nejbohatší a přináší opravdu širokou škálu vitamínů, minerálů a stopových prvků, mimo jiné již zmiňovaný hořčík,“ doplňuje MUDr. Karel Metyš, odborník na výživu těhotných. 

Zdraví prospěšné mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro správný vývoj mozku a zraku miminka. Nejvíce těchto zdraví prospěšných látek obsahují mořské ryby a lněná semínka. Pro optimální přísun omega-3 by měly být konkrétně ryby konzumovány alespoň dvakrát týdně. I zde však hrozí riziko, protože mořské ryby mohou obsahovat hodně rtuti a lněná semínka často plísně, v tomto případě je tedy lepší sáhnout po potravinových doplňcích. Samozřejmě určených speciálně pro těhotné s unikátní DHA technologií, kdy se kapsle s omega-3 mastnými kyselinami nerozpouští v žaludku, ale až v tenkém střevě. Díky tomu se vše potřebné dostane do organismu bez typického rybího zápachu a pachuti. Unikátní DHA lze najít u nejlepších doplňků stravy pro těhotné, jako je například GS Mamavit Prefolin + DHA, Femibion či Superfolin Chytré miminko. 

Vápník

Důležitým prvkem nejen pro budoucí maminky je vápník. Ten podporuje zdravý růst kostí, zubů, srdce, nervů a svalů. Celkově přispívá ke správné činnosti nervové soustavy maminky i plodu. Zároveň je potřebný pro činnost krevního oběhu, pomáhá proti těhotenskému vysokému tlaku a ulevuje od křečí nohou. Průměrná žena má denně přijmout cca 1 000 mg vápníku, těhotná pak cca 1 300 mg vápníku. Důležité je proto v těhotenství konzumovat dostatek mléka a mléčných výrobků, luštěniny a čerstvou zeleninu. Případně doplňovat pomocí již zmiňovaných doplňků stravy.

Vitamíny skupiny B, C a D

Nastávající maminky by měly dbát na dostatečný příjem vitamínu B1, B2, B6 a B12 pro správný vývoj DNA, mozku miminka a posílení imunitního systému. Neméně důležitý je také vitamín D, který se nejsnáze čerpá ze sluníčka, proto je v těhotenství velice důležité chodit ven. Pokud je ho v těle dostatek, je tělo schopné optimálně zpracovat vápník. A v neposlední řadě nesmí chybět vitamín C, který má vliv na imunitní systém a dobré vstřebávání železa, které se postará o správné prokrvení dělohy. 

ČTĚTE TAKÉ:
OTÁZKY, KTERÉ SE TÝKAJÍ I VÁS
1 VĚC, KTEROU ZANEDBÁVÁTE A OHROŽUJETE TÍM SVOJI IMUNITU
NABOOSTUJTE SVŮJ IMUNITNÍ SYSTÉM Z GAUČE
 

@svetzeny