Pestrá strava: Jak barva ovoce a zeleniny ovlivňuje vaše zdraví?

Přrodní barviva obsažená v plodech, kořenech, hlízách a natích rostlin jsou mnohdy buď už sama o sobě bio aktivní (například karotenoidy, lutein, xantofyly...), anebo s nimi přítomnost zdraví prospěšných látek přímo souvisí. Je tedy žádoucí zařazovat do jídelníčku pokud možno celou „paletu“ – organizmus tak získá všechno, co potřebuje. Kromě toho je však dobré řídit se vlastním aktuálním zdravotním stavem: podle toho, s čím máte potíže nebo jakým směrem byste zejména měli zaměřit prevenci, můžete některou z barev konzumovat ve větším množství (ale nezanedbávejte žádnou!). Do určité míry se lze spolehnout i na to, že si „tělo řekne“. Chuť na zelené či žluté plody a natě obvykle značí potřebu vitaminu C, touha po červené vyjadřuje nedostatek některých minerálů apod. 

Zelená

Posiluje imunitu, prospívá zraku a brání degenerativním nemocem očí. Napomáhá i zdárnému průběhu těhotenství, zlepšuje krevní oběh, prospěje při psychických potížích.

Bílá

Působí proti stárnutí všech tkání a orgánů, přispívá ke snížení tlaku a cholesterolu, chrání srdce, pomáhá předcházet diabetu, podílí se na prevenci nádorových onemocnění.

Žlutá

Přispívá k prevenci rakoviny a všech degenerativních nemocí (například Parkinsonovy či Alzheimerovy choroby), zpomaluje stárnutí buněk i celého těla, chrání kardiovaskulární systém.

Oranžová

Zvyšuje imunitu, harmonizuje tvorbu hormonů, posiluje imunitní systém a buněčnou regeneraci, má pozitivní vliv na zrak, pokožku, vlasy a nehty, chrání před UV zářením.

Červená

Posiluje srdce a cévy, pomáhá chránit před škodlivinami z prostředí (kouření, výfukové plyny apod.) a před UV zářením, podílí se na prevenci nádorových onemocnění.

Fialová

Pomáhá předcházet civilizačním chorobám (jako jsou onemocnění srdce a cév, nádory, diabetes, ale i duševní nemoci), brání stárnutí, svědčí mentálním funkcím, regeneruje.

@svetzeny