5 fitness zkratek, které byste měla znát

Dříve jediný "cizokrajný" název, se kterým jste se ve fitku mohla setkat, byl asi jen aerobick. Dnes je nabídka ale o dost širší a byla by škoda se nechat neznámými zkratkami cvičení zaskočit! Tyhle sporty stojí za vyzkoušení:

BOSU

Cvičební pomůcka, která pomáhá zlepšit držení těla, se využívá i při rehabilitaci. Podobá se napůl rozříznutému gymnastickému míči se zpevněnou rovnou plochou. Bosu lze položit pevnou částí na zem a cviky provádět na měkkém balonu, nebo cvičební pomůcku otočit a využít pevnou podstavu jako balanční stupínek. S pomocí této čočky protáhnete celé tělo a zdokonalíte svou stabilitu. Tvaruje a zpevňuje problémové partie a naučí vás stát rovně. Cvičení s bosu je sice náročné, ale zajímavé a zábavné.

FLOWIN

Tréninkový systém ze Švédska původně využívali při přípravě desetibojaři. Podporuje rozvoj síly a flexibility pomocí plynulých pohybů s využitím speciální klouzavé podložky. Je ideální pro posílení dlouhých a štíhlých svalů. Zpevňuje bříško, donutí vás k přesnému pohybu v plném rozsahu, přičemž využíváte jen váhu vlastního těla. Flowin nabízí velkou variabilitu cviků různé náročnosti.

FITBALET

Tanečně posilující skupinové cvičení, při kterém se střídají protahující a posilující prvky. „Ti, kteří jsou ‚vyskákaní‘ z jiných forem cvičení, se zde přeladí na klidnější notu,“ říká o fitbaletu Tereza Semrádová, instruktorka ze studia Fascinace. Podle ní si klientky posílí zádové svaly a všechny partie dolních končetin nohou, krásně si formují zadeček, zlepší držení těla. Při tom se protáhnou zkrácené svaly, zlepší koordinace paží a nohou a hlavně vám toto cvičení dopřeje cítit se nesmírně žensky.

TRX

Zkratka vznikla z anglického Total-Body Resistance Exercise čili cvičení pro zatížení celého těla a je jasné, že s tímto systémem se protáhnete od hlavy k patě. Fitness pomůcku podobnou gymnastickým kruhům lze zavěsit např. na hrazdu, větev stromu či dveře. Pomocí vlastní hmotnosti a kyvadlového principu procvičíte všechny svaly se zaměřením na střed těla (bříško, hýždě). Tyto partie neodpočívají nikdy. Obtížnost cvičení měníte posunutím těla či změnou délky popruhů. „Cvičení s TRX je intenzivní, snadno je lze však přizpůsobit začátečníkům i pokročilým,“ vyzdvizuje přednosti popruhů lektorka Tereza Semrádová.

H.E.A.T

Neboli kondiční chůze je moderní, zábavnou a účinnou metodou, jak shodit přebytečná kila a posílit spodní partie za každého počasí. Spočívá v chůzi na speciálním pásu, jenž do pohybu uvádíte vlastní silou. Pomocí jednoduchého ovládacího mechanizmu zvolíte jen náklon plošiny a s ním obtížnost pohybu. Do kroku hraje rytmická hudba, jež určuje tempo chůze. „Zkušený instruktor pohlídá správný rytmus a v případě potřeby zrychlí či zpomalí. H.E.A.T. je vhodný i pro osoby s nadváhou, protože nedochází k žádným skokům a otřesům páteře,“ vysvětluje trenérka Tereza Semrádová.

@svetzeny