Letní patálie: Jak se vyhnout nepříjemným potížím?

Není třeba se během prázdnin pořád něčeho obávat a raději nevystrčit nos z domu. Na určitých místech či v různých situacích se ale vyplatí být obezřetní. Kde byste měla zbystřit nejvíce a na co nezapomenout, abyste si léto užila bez problémů?

Na koupališti

Veřejné sprchy, šatny, brouzdaliště a další „vlhká prostředí“ jsou vynikající živnou půdou pro infekce postihující nohy. Největším rizikem jsou nakažlivé plísně zasahující nehty na nohou. Pokud nejsou včas léčeny, působí bolesti i estetické problémy (k prevenci i terapii se hodí např. Excilor s aplikačním perem). Další časté nebezpečí představují bradavice, k nimž můžete na koupališti také snadno přijít. Odstraní vám je buď lékař, nebo to můžete zkusit sami – nikoli však pomocí různých „babských rad“, jež stav obvykle ještě zhorší či způsobí zánět, ale bezpečně (např. přípravkem Wartner Cryo). Hlavní prevencí je nechodit v prostorách veřejných koupališť naboso, používat výhradně vlastní ručník, boty, ponožky, osušky atd.

Cestování autem

Dlouhé trasy v autě či v autobuse jsou vždy značnou zátěží. Pokud už se pro tento druh přesunu rozhodnete, zajistěte si dostatek pohodlí, tekutin, čerstvého vzduchu a pravidelných zastávek na vydechnutí, rozhýbání a osvěžení. Proti nevolnostem nejlépe pomůže generacemi osvědčený Kinedryl, který rozhodně není určen pouze dětem – prospěje i dospělým. Zajistěte dostatečný komfort řidiči, a i kdyby se bránil, přimějte ho k delším přestávkám – ideální je, může-li se v řízení střídat více lidí. Mikrospánek se řadí mezi nejčastější příčiny vážných dopravních nehod.

U moře

Jejich čistota se sice údajně zvyšuje, ale radši si vždy ověřte aktuální situaci v místě pobytu. Nekoupejte se tam, kde je voda viditelně znečištěná: obsahuje zelené nebo červené „blátíčko“ (sinice), jsou na ní mastné skvrny aj. Nevhodné je koupání v blízkosti přístavů a průmyslových center a při ústí řek do moře. Vždy se na závěr osprchujte čistou sladkou vodou. Slaná voda sice pomáhá při různých neduzích, ale nenechávejte ji na sobě moc dlouho.

Úžeh versus úpal

Úžeh je podráždění mozku a mozkových plen horkem neboli přehřátí hlavy. Při úpalu je přehřátý celý organizmus, jemuž selhala termoregulace. Příznaky jsou podobné: bolesti hlavy, nevolnost, zvracení, v těžkých případech až kolaps. První pomoc je stejná: rychle do chládku, ochladit vlažnou (ne ledovou!) vodou, vlažný obklad na hlavu, tekutiny – minerálky a ředěné ovocné šťávy jsou v tomto případě lepší než čistá voda. Když se stav nelepší nebo zhoršuje, chce to lékaře. S miminky, seniory a chronicky nemocnými vyhledejte lékařskou péči vždy.
Prevence:

  • Ve vedru omezte fyzickou zátěž na minimum.
  • Nebuďte dlouho na slunci, v poledne a po poledni se mu vyhněte úplně.
  • Zvyšte konzumaci nealkoholických nápojů.
  • Nepečte se v uzavřeném autě (a nenechávejte v něm děti a zvířata!).
  • Noste pokrývku hlavy, zvlhčujte si vlasy.
  • Pravidelně se ochlazujte vlažnou vodou (sprcha, koupel, ošplouchnutí).

Vadí chlor?

Ano! U citlivějších jedinců způsobuje koupání v bazénech dezinfikovaných chlorem podráždění pokožky a očí, dýchací problémy a gynekologické potíže. Dejte přednost bazénům, kde je dezinfekce řešena metodou nevyužívající chlor. Pro zahradní bazény je vhodná např. nová a zdravotně nezávadná technologie GUAa POOL. Každopádně se po koupeli v bazénu vždy osprchujte. 

Očkování

Zkontrolujte si očkování proti tetanu – riziko hrozí nejen vášnivým zahrádkářům, ale i při drobných úrazech. Vhodné je očkování proti klíšťové encefalitidě, žloutence typu A, popř. meningitidě. Další závisejí na oblasti – je vhodné se předem informovat v Centrech cestovní medicíny.

Plavecká rizika

Kromě sinic a jiných škodlivin na vodomily číhají i další nebezpečí. Jedním z nich je podchlazení. Příliš dlouhý pobyt ve vodě sníží tělesnou teplotu natolik, že to může způsobit stažení cév a následný kolaps, popř. křeče. Srdeční kolaps hrozí také při prudké teplotní změně – skočíte-li do vody uhřátí. Vždy se „osmělujte“ postupně a nepřeceňujte své síly. Hrozbou jsou i neznámé vody – skočit šipku tam, kde to neznáte, může zavinit těžký úraz s doživotním upoutáním na vozík, ale i smrt.

Hygienické zásady

V oblastech s nižším hygienickým standardem hrozí kromě „cestovatelského průjmu“ i závažnější nemoci: žloutenka typu A, úplavice aj.

  • Pijte pouze balenou vodu, kterou použijte také na omývání ovoce.
  • Vyhněte se i skrytým zdrojům vody, která může být infikovaná (pozor na kostky ledu v nápojích, salátové nálevy apod.).
  • Volte spíš ovoce, které lze oloupat (pomeranče, melouny, banány aj.).
  • Vyvarujte se nebalených zmrzlin a koktejlů.
  • Odpusťte si pochoutky prodávané volně na ulici.

Hrozí intimní potíže

Těsné džíny, elastické legíny, mokré plavky, infekce, chlor apod. způsobují nepříjemné gynekologické mykózy. Léčí se antimykotiky (čípky, krémy, tablety) a na podporu terapie se doporučují enzymové léky. Nejúčinnější je Wobenzym, který pomáhá zabránit jinak častému návratu mykózy a jehož ochranný účinek přetrvává i několik let. 

Klimatizace může škodit

V autě i doma ji nastavujte tak, aby rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou nepřesahoval zhruba 5 °C. Větší rozdíly jsou nezdravé – škodí nejen chronicky nemocným, ale i zdravým lidem. Jsou nejčastější příčinou tzv. letních nachlazení, která se mohou rozvinout i v závažnější nemoc a zkazit vám celou dovolenou.

@svetzeny