Jak zachránit vztah, když nemáte sex?

Možná je na tuto otázku komplikovanější odpověď, než se zdá. Dnešní doba je tzv. „přesexualizovaná“. To znamená, že se sex přeceňuje. Řekněte si proto, zda nepodléháte tlaku okolí, které říká, jak často je normální spolu spát.

Mluvte spolu

Zeptejte se i partnera, jestli je z jeho strany vše v pohodě, zda mu to takto vyhovuje a jestli náhodou frekvenci sexu nezaměňujete za fyzickou nepřitažlivost. Mám klienty, kteří spolu spí klidně jednou za dva tři měsíce, ale jejich intimita (doteky, mazlení…) probíhá neustále – což je v pořádku. Co se týká vztahů, funguje naše mysl přes základní pudy, tedy sexualitu a fyzickou přitažlivost, do které nepatří jen to, jak váš protějšek vypadá, ale taky jak vám „voní“. Chemie je tím sexuálním spouštěčem, který vás donutí hupsnout s někým do postele, i když vám jiná část vašeho mozku říká, neblbni, máš doma muže a děti. Měl jsem na terapiích převážně ženy, které po pár měsících vztahu přišly na to, že si sice s mužským rozumějí, ale fyzično tam není žádné. Na vině může být zase chemie. Mimochodem, dodnes se vědci přou, zda nemůže hormonální antikoncepce ovlivňovat u ženy její preferenci při výběru partnera. Takže pokud je tohle i váš případ a muž vás fyzicky nepřitahuje už po pár měsících, své libido jen tak nevykřešete. Ono se nedá rozumem přesvědčit.

Oprašte svůj sexuální chtíč

Pokud je to ale případ toho, že vás kdysi přitahoval, ale pak se to vytratilo, je to jednodušší varianta a může mít jinou příčinu. Říkám jí inspirativnost. Položte sama sobě otázku, zda se vám někde inspirace nevytratila. Nevypadá váš muž jinak? Dbá o sebe? Nezfotrovatěl? Nepřibral pár kilo? Pokud ano, je na čase si s ním promluvit. Ano, lidé se o těchto věcech i v 21. století (!) stydí mluvit. Zkuste mu navrhnout, že začnete cvičit spolu, přestanete jíst chipsy v deset večer atd. Nevyčítejte! Život se žije a člověk se mění (pokud máte děti, víte, o čem mluvím). Zjistíte-li, že vy jste přestala inspirovat jeho, zkuste si říct, co můžete změnit, a požádat ho, ať vám se změnou pomůže (třeba že pohlídá děti, až půjdete do fitka). Uvědomte si, že partner je naším zrcadlem. Říká se tomu projekce. Neprojektujete do partnera svou nespokojenost sama se sebou? Umíte být sama se sebou? Není to i projev závislosti na vašem protějšku? Nezvykla jste si být stále s ním? Jungiáni by vám na to řekli, že přemíra péče mužům podvědomě navozuje stav, že mají vztah se svojí „pseudomatkou“. No jo, jenže základní příkaz přírody zní: žádný incest! Položte si proto otázku, zda jste pro něj matkou, či atraktivní ženou? Jedno je ale jasné, na tomto tématu byste měli pracovat oba! Nebát se ho otevřít a společně navrhnout řešení. Tomu se říká partnerství. ❤

Požádejte kamarádku o pomoc

Vytratila se po letech vztahu vášeň? Tak ji zkuste oživit. Řekněte kamarádce, ať vám pohlídá děti, nebo si občas zaplaťte chůvu a jděte se svým partnerem na koncert, příjemnou večeři nebo si kupte nové „rajcovní“ prádlo – možností je mnoho. On totiž tento projev ztráty fyzické náklonnosti může být i o vašem vnitřním světě, který se vám tímto ozývá a ptá se, jestli náhodou nejste nespokojená sama se sebou, to se pak přirozeně odráží i ve vašem vztahu. I nad tím byste se měla zamyslet.

@svetzeny