Buďte happy: Těchto 6 věcí vám vykouzlí úsměv na rtech (na trvalo)

1. Berte život z lepší stránky

O vašem štěstí rozhoduje pouze a jedině přístup k realitě. Když si řeknete, že jste šťastná a úspěšná, tak budete! Samozřejmě že je život plný nespravedlnosti, utrpení a problémů. Ale stejně tak je i barevný a krásný. Některé věci neovlivníte, ale jak k nim přistoupíte, je jen na vás. Zkuste se zaměřovat právě na to hezké, protože to je podstatou štěstí. Nacházet v každé těžkosti i klady.

Ptáte se, co je pozitivního na tom, že vás opustil partner nebo jste přišla o práci? Vnímejte to třeba jako příležitost k novému začátku. Jedny dveře se zavřely a teď se otvírají další, za kterými vás možná čeká něco úžasného! Nepřehrabujte se v minulosti s pocitem chudinky, ale energii věnujte myšlenkám na to, jak se z dané situace dostat. Myšlenky jsou skutečně silné a mají na náš životní přístup obrovský dopad. Když budete myslet pozitivně, přitáhnete si do života pozitivní věci a lidi jako magnet. Samozřejmě jsou životní situace, kdy se jen těžko můžete přesvědčovat, že je život krásný. Emoce těžko potlačíte a smutek si prostě odžít musí každý. Ale vždycky pak můžete zvednout hlavu a jít dál.

2. Smějte se, když můžete

Teď se dost možná ušklíbnete s tím, že byste se smáli rádi, ale jaksi vám chybí důvod. Máme pro vás dobrou zprávu! Náš mozek nerozlišuje předstíraný a přirozený smích. Proto také nucené veselí účinkuje stejně blahodárně na psychiku i vaše zdraví. Chtěli byste se více smát? Poznejte jógu smíchu (hasya yoga). Jde o ověřený přístup, který je založen na myšlence, že život a radost jsou spojené nádoby. Díky speciálním cvikům se naučíte smát bez důvodu. To zlepší celkově váš život. Více informací hledejte například na webových stránkách Smichologie.cz. Ze začátku se budete možná cítit trošku trapně nebo minimálně divně, když se budete do smíchu nutit, ale fakt to funguje!

3. Myslete taky na sebe

Někdy děláme něco jenom proto, že to od nás očekávají druzí. Schválně, kolikrát jste šla na kafe s kamarádkou jenom proto, aby nebyla naštvaná. Přitom se vám vůbec nechtělo, protože po celém dni byste se nejradši natáhla na gauč. Připusťte si, že se nemůžete zavděčit všem, naučte se rozlišovat, co je pro vás důležité, a naučte se konečně říkat ne. Nejste na světě proto, abyste musela za každou cenu potěšit druhé a ještě se obávat, co si o vás kdo pomyslí! Zdravá míra sobeckosti vám jedině prospěje.

woman

4. Není to o penězích

 

Dům se zahradou a bazénem, před ním terasa, kolem pobíhá labrador, v garáži auto snů a na stole letenky na exotickou dovolenou – tak vypadá zhmotněné štěstí pro spoustu lidí, pro něž jsou podmínkou spokojeného života peníze. Snaha ohromit ostatní a dokázat jim, že „na to máte“, je zdrojem negativních emocí, které se míjejí s tím, co generuje skutečné štěstí.

A to spočívá v tom, že kolem sebe budete mít lidi, kteří si vás váží za to, jací jste, a ne kvůli tomu, kde bydlíte a jak drahou máte kabelku. Pochopitelně, že peníze nejsou nepříjemné a tvářit se, že bez nich se žije jednoduše, by bylo pokrytecké. Dávají nám určitou svobodu. Na druhou stranu stavět je ve svém žebříčku hodnot na první místo je cesta k věčné vnitřní nespokojenosti.

5. Nesrovnávejte se

Chtěla byste být štíhlejší a krásnější jako vaše kamarádka, mít lepší práci, kterou teď dostala vaše kolegyně, běhat maratony jako zástupy holek, co máte na Facebooku, skvěle vařit jako sousedka, po vzoru šéfa se podívat na Maledivy a navíc toužíte po tom, aby se váš syn dostal na gymnázium, když tam studuje vaše neteř?

Neustálé srovnávání s ostatními lidmi vás spolehlivě otráví a hodí do módu negativity, žárlivosti a závisti. Pocitu štěstí se tak vzdálíte na míle daleko. Navíc ztratíte povědomí o vlastním poslání a svém životním úkolu. Vašemu životu bude vládnout chaos, protože se budete soustředit na druhé a zapomenete sama na sebe. Nezapomínejte na to, že každý z nás má svou vlastní a naprosto jedinečnou životní cestu. Jděte po té svojí. Úspěchy druhých vás mohou do jisté míry motivovat, ale nenechte se převálcovat závistí a litováním se, proč jste si raději „nevzala Pištu Hufnágla“.

6. Dělejte si inventuru

Podle psycholožky Kateřiny Kantové máme tendenci přemýšlet často spíše nad tím, co se nám v životě nepovedlo. Tak si vytváříme živnou půdu pro budoucí úzkosti a deprese.  

Abyste předešla dojmu, že jste nešťastná chudinka a nic se vám v životě nedaří, zkuste si pravidelně každý večer před spaním zrekapitulovat, co hezkého a pozitivního se vám stalo a z čeho se můžete radovat.  Mohou to být i zdánlivé drobnosti, jako to, že svítilo sluníčko, rozkvetly vám růže nebo se vám povedlo si konečně bezchybně a rychle nakreslit oční linky.

Psycholožka Kateřina Kantová radí vést si zápisky třeba v papírovém deníku nebo v počítači, ale je podle ní důležité, aby měly fyzickou podobu. Poté si u každé zapsané události odpovězte ještě na otázku: „Proč se to stalo?“ Například: Dcera dnes přinesla jedničku z češtiny – protože je to chytrá a hodná holka. Celé „pozitivní“ cvičení pak můžete ještě rozvíjet tak, že budete přemýšlet nad tím, co udělat proto, aby se tahle příjemná situace opakovala. Čím více myšlenek věnujete tomu, co vám dělá radost, tím budete veselejší a šťastnější. 

@svetzeny