Třesou se vám ruce a kolena? Naučte se zvládat trému!

V určitých situacích jsou projevy trémy přirozené, ale pokud vás v rozhodujících okamžicích pocit nejistoty úplně rozhodí, je třeba se k problému postavit čelem. Hlavně nic nevzdávejte, protože s trémou se dá pracovat. Vzpomeňte si třeba na film Králova řeč, jehož hlavní protagonista král Jiří dlouho jen lapal po dechu, než dokázal pronášet souvislé projevy.

Kde se to v nás bere? 

Tréma je psychický stav emočního napětí, vzniká hlavně ve vypjatých  situacích, kdy jsme  si plně vědomi, že jsme vystaveni hodnocení. Čím víc nám záleží na tom, abychom udělali dobrý dojem, tím víc se cítíme pod tlakem a ztrácíme schopnost prodat to, co umíme. Každý reaguje jinak. Většinou ale začneme jinak pracovat s dechem, pak nastupují další obtíže, jako jsou pocení rukou, stažení hlasivek, zvýšená tepová frekvence, třas, nemůžeme polykat, přestáváme se soustředit, a když nastoupí výpadky paměti a zmatkování, nastává ten nejhorší scénář. A to nesmíte dopustit.

Nenechte se zaskočit

Existuje řada technik, jak s trémou pracovat. Psychologové zdůrazňují význam sebeuvědomění. Je třeba snažit se situaci vidět objektivně a nepřeceňovat její význam. Člověk si musí být vědom svých silných stránek, vidět sám sebe jako osobnost s konkrétními kvalitami.

Kroky proti trémě

1. Pečlivě se připravte. Nejlépe vám zvedne sebedůvěru vědomí, že jste při přípravě udělali maximum. Předem si natrénujte konkrétní výstup nebo situaci.
2. Odreagujte se a držte si od situace odstup. Např. těsně před zkouškou už se neučte, ale věnujte se jiné, nejlépe nějaké příjemné relaxační činnosti.
3. Oblečte se tak, abyste se cítili dobře a pohodlně.
4. Zapomeňte na berličky v podobě pilulek a alkoholu, mohou se obrátit proti vám.
5. Mějte po ruce láhev s vodou.
6. Snažte se mít dech pod kontrolou. Dýchejte pravidelně a zhluboka. Osvojte si dechové cvičení.
7. Opakujte si kouzelnou formulku „To zvládnu“

Tip!

Dlouhodobě můžete proti trémě bojovat bylinkami. Pomáhá odvar z třezalky tečkované, meduňky nebo z chmele. Proti chorobné úzkosti a nevozitě existují léky, tzv. anxiolytika. Účinkují poměrně rychle, ale jejich užívání je spojeno s rizikem, že si pacienti vypěstují závislost.

"Třes rukou je v pořádku. Hlavně zůstaňte sami sebou," radí psychoterapeutka

Psychoterapeutka Karin Řeháková vysvětluje, že případný třes rukou či nohou není v zásadě vaším nepřítelem. Naopak, jedná se o „mixování“ energie do všech částí vašeho těla, je to „příprava k boji“, kterou nás obdařila příroda. "Uvědomění si a vědomé prohloubení vlastního dechu okysličuje mozek, lépe nám to myslí a umožňuje dobrou práci s hlasem," radí psychoterapeutka. Dobrým trikem je také zaznamenat si důležité body na papír. Pokud se vám třesou ruce, mějte své poznámky na tvrdé podložce (chvění nebude tak viditelné). "Občasný pohled do vašich poznámek pomůže udržet naplánovanou strukturu a zároveň umožní legálně přerušit oční kontakt. Získáte tím pár vteřin na rozmyšlení, jaká další slova zvolíte. Pokud na něco zapomenete, nevadí, zůstaňte sami sebou," doplňuje Řeháková. A nezapomínejte, že nikdo není zcela dokonalý, tak proč se bát, že uděláte chybu?

Foto: archiv (1)

@svetzeny