Přejít k hlavnímu obsahu

Máte vztek? 24 tipů, jak se uklidnit a nevyletět z kůže

Máte vztek? 24 tipů, jak se uklidnit a nevyletět z kůže

Jsou situace, kdy máte pocit, že vyletíte z kůže? Vztek, hněv a úzkost jsou velmi silné emoce, které nás dokáží absolutně ovládnout. Jejich potlačování by mohlo vést k vážnějším psychickým poruchám a mezilidským problémům. Jak ale udržet emoce pod kontrolou a opravdu se uklidnit? Přečtěte si 24 zaručených tipů!

Každý máme jiný temperament a stresové situace zvládáme jinak. Někoho rozčílí bezohlednost lidí v hromadné dopravě, někdo se vzteká při změně televizního programu a jiný zase musí pevně držet nervy na uzdě v práci. Jsou ale triky, jak svůj vztek zvládnout a pocítí klid a vyrovnání. Vyzkoušejte některé!

1. Vybijte se

Není od věci fyzicky se uvolnit několika ranami. Praštěte třeba do polštáře nebo do pohovky, v autě pomáhá bubnování do volantu. Můžete si i zařvat od plic, berte ovšem ohledy na spolujezdce. 

2. Aktivujte fantazii

Šéf má zase svůj den? Představte si ho v šortkách s havajským vzorem, nebo rovnou nahého. Pobaví vás to, získáte nadhled a jeho blbá nálada vás nerozhodí.

3. Terapie vůní

Je prokázáno, že některé vonné esence mají zklidňující účinky. Uvolnění přináší vůně anýzu a levandule. Jasmín funguje proti stresu. Růže navozuje přátelskou atmosféru.

4. Co bude zítra

Přeneste se v duchu o den dál. Zkuste si představit, co z vaší zloby zbude zítra. Z vlastní zkušenosti víte, že se rozplyne jako pára nad hrncem. 

5. Vzdychejte a naříkejte

Snažte se vypudit negativní emoce. V soukromí si klidně nahlas zavzdychejte nebo zasténejte. Do orgánů se vám dostane více potřebného kyslíku a srovnáte se. 

6. Dech přes překážku

Zhluboka se nadechněte se zavřenými ústy. Jazyk opřete o horní patro, jako byste chtěla vyslovit L, jazyk tak vytvoří překážku. Vydechněte ústy. Několik takových nádechů a výdechů vás uklidní.

7. Utište žaludek

Reagujete na emoční vypětí podrážděným žaludkem? Snězte banán nebo si dejte meduňkový čaj. Pokud trpíte křečemi či ostrými bolestmi, poraďte se s lékařem.

8. Natankujte klid

Pokud víte předem, že vás čeká náročná a stresující situace, dopřejte tělu dostatek hořčíku. Při stresu lidské buňky ve velké míře vylučují právě hořčík a naopak absorbují vápník. 

9. Svět narůžovo

Na záchvat vzteku je sice každá barva krátká, ale růžové a něžné pastelové barvy mají zklidňující účinky a působí jako prevence proti agresivitě a nervozitě.

10. Seďte správně

Máte sklony ke klaustrofobii? Návalům strachu předcházejte volbou vhodného místa. Sedejte si tak, že se můžete zvednout a jít.

11. Pozor na hamburgery

Výzkumy prokázaly, že dlouhodobá konzumace jídla z fast foodu způsobuje podráždění. Obsahuje příliš cukru, soli a tuku a málo vitaminů a stopových prvků, nutných pro fyzické i duševní zdraví.

12. Mohlo to být horší

Zní to možná divně, ale pomáhá to. Vlak má 30 minut zpoždění? Hlavně že nemáte žádnou důležitou schůzku. Vracíte se jen domů a žádné povinnosti vás už nečekají. Máte vlastně kliku!

13. Ramena vzhůru

S nádechem zvedněte ramena až do úrovně uší, vydržte 10 sekund, pak ramena spuťte s hlasitým výdechem. Opakujte alespoň třikrát.

14. Zelený doping

Zelený čaj obsahuje aminokyselinu L-theanin, která povzbuzuje tvorbu alfavln v mozku. Čaj na rozdíl od kávy nedráždí, ale naopak zklidňuje mysl.

15. Něco spolknout

V tom pravém slova smyslu. Pomalými doušky vypijte sklenici vody. Nebo žvýkejte, pomalé, klidné žvýkání a polykání zmírňují nervozitu. 

16. Odložená zlost

Sama sobě stanovte termín, kdy se můžete zavztekat. Co třeba ve čtyři hodiny odpoledne? Časový odstup je nejlepším lékem proti vzteku. Za pár hodin uvidíte všechno jinak. 

17. Rozkousejte papričku

Přebijte vztek ostrou chutí. Ultra- silné bonbony nebo kousek chilli papričky odvedou vaši pozornost od příčiny vzteku či strachu.

18. Mantra

Zkuste jednoduchou metodu zaříkávání. Několikrát si nahlas zopakujte třeba „to mi za to nestojí, to mi za to nestojí…“.

19. Držte se!

Doteky dokážou zklidnit pocuchané nervy. Pocit bezpečí a klidu najdete v partnerově náruči. Pokud jste na veřejnosti, alespoň se pevně chytněte za ruce. 

20. Udělejte si fotku

Nemyslíme foto své rozzuřené tváře, ale cvakněte svým smartphonem to, co vidíte z okna, přinutíte se tak podívat třeba na keř nebo strom. A pohled do zeleně uklidňuje. 

21. Napište to

Zuříte? Vztekáte se? Napište, jak se cítíte. Uspořádáte si myšlenky a v hlavě si uděláte pořádek. A když problém dokážete pojmenovat, získá konkrétní obrysy a lépe se řeší.

22. Všemocný pohyb

Dejte negativní energii průchod. Oběhněte třikrát blok, udělejte deset dřepů nebo vyběhněte schody nahoru a dolů. Sice se trochu zadýcháte, ale uleví se vám.

23. Odpojte se

Vypněte na chvíli mozek, snažte se mít v hlavě tmu. Pokud to nedokážete, zkuste to jinak. Příčinu negativního rozpoložení se snažte v myšlenkách zhmotnit v konkrétní předmět. Co třeba červený míč, který nakopnete, a pošlete tak od sebe co nejdál?

24. Jemná masáž

Namasírujte si břicho lehkými krouživými pohyby. Masáž rozpouští nahromaděné napětí a emoční zátěž.