Slunce jako kamarád: 4 věci, kdy nám prokazatelně pomáhá

Je pravdou, že rakovina kůže je v Čechách velmi častým zhoubným onemocněním. Právě z toho důvodu se také doporučuje efektivně chránit před účinkem záření vysokým faktorem a je též vhodné se vyhýbat dlouhému pobytu na slunci v momentě, kdy je jeho účinek nejintenzivnější (mezi 11. a 14. hodinou). V mezičase ale klidně vyjděte ven a nasávejte jeho energii plnými doušky. Studie mnoha vědeckých pracovníků totiž potvrzují to, co říkávaly naše babičky - „kam nechodí slunce, tam chodí lékař.“

1. Únava a vyčerpání

Ať už vás unavuje pracovní kolotoč nebo neustálé řešení, kam o prázdninách dáte děti, kupte si fresh, kávu nebo koláč a jděte si sednout na dvacet minut na lavičku před kancelář. Je totiž dost možné, že konečně doděláte práci, která vám tak nešla do hlavy. Podle studie Michaela Holicka, amerického dermatologa, který zkoumal vliv slunce přes 30 let, bude vaše tělo díky slunečním paprskům lépe absorbovat kyslík tkáněmi. V tomto důsledku pak dochází k lepšímu využití energie. Máte tedy šanci, že celková únava a vyčerpání vezmou za své a vaše mysl se projasní. V létě navíc vstřebáváme nižší hladinu hormonu melatoninu, který reguluje spánek. Budete se tedy cítit i odpočatější.

2. Konec hádkám

Víte, proč se podzim skloňuje ve všech pádech s podzimními depresemi? Může za to nižší intenzita slunečního svitu. Sluneční paprsky totiž ovlivňují vyplavování serotoninu, hormonu dobré nálady. Čím více jste na slunci, tím více jste šťastní, což se samozřejmě pozitivně projevuje v partnerství, manželství a vztazích obecně. Tato teorie pak koresponduje s výzkumem týmu vědců z Oxfordské univerzity, kteří prohlásili letní měsíce za období s nejnižší četností návštěv psychologických ordinací.

 

3. Delší život

Slunce prodlužuje život, říkají závěry z konference dermatologů v Edinburghu. Vitamin D totiž příznivě působí na náš kardiovaskulární systém. Sluníčko nám pomáhá udržet v normě především hladinu krevního tlaku a to díky oxidu dusíku, který vzniká při „výrobě“ vitaminu D. A to není to jediné, co se podepisuje na kvalitě a délce života. Catherine Hawrylowiczová z londýnské King’s College uveřejnila studii, která poukazuje na to, že čím vyšší je koncentrace vitaminu D v těle, tím lépe se nám dýchá. Lidé, kteří mají dostatek vitaminu D, tedy mají nižší riziko dýchacích onemocnění a náhlých plicních příhod.

4. Lepší sex

Léto přeje sexuálním radovánkám – díky slunci především. Horké paprsky prohřívají každý orgán v těle, zvyšují tedy průtok krve i v pohlavních orgánech. Vitamin D ze slunce navíc zvyšuje libido. Že by právě proto vedli jižanské národy v četnosti milování za týden? Zatímco v Češi se milují 1, 2 x do týdne, Řekové, Italové a Španělé mají o jeden sexuální „rituálek“ víc.

Sečteno podtrženo, možná by se mohla začít rýsovat super last minute dovolená...

@svetzeny