Přejít k hlavnímu obsahu

Delší život díky potravinám: Které z nich musíte zařadit do svého jídelníčku?

Nikdo z nás nebude žít věčně, ale díky správně sestavenému jídelníčku si můžeme život prodloužit o několik let. Stačí do něj přidat potraviny, které působí preventivně proti různým typům rakoviny, srdečním onemocněním a cukrovce. Řada z nich také zlepšuje kognitivní funkce mozku, takže pomáhají předcházet například i Alzheimerově chorobě.

Pestrobarevné ovoce a zelenina

Konzumace ovoce a zeleniny je obecně velmi zdravá, ale pokud si chcete prodloužit život o pár let, tak vsaďte na pestrost. Každá barva pigmentu zeleniny a ovoce totiž značí, že daný druh předchází určitému typu rakoviny. Na tento typ stravování nedají dopustit Japonci, kteří se umisťují na předních příčkách národů, které se dožívají nejdéle, dále také mají nižší výskyt rakoviny a srdečních chorob než jiné národy. A které druhy ovoce a zeleniny jsou ty úplně nejzdravější? Do svého jídelníčku byste měli zařadit listovou zeleninu – špenát, kapustu, rukolu a další.

Mohlo by se vám líbit

Nejhorší potraviny pro váš žaludek: Jejich konzumace vede k zánětu, vředům i rakovině!

Ačkoliv se poslední dobou hodně mluví o zdravém stravování, čísla hovoří jasně. Mezi typy rakoviny, kterými Češi onemocní nejčastěji, je rakovina tlustého střeva, konečníku a žaludku. Za vznikem těchto typů rakoviny často stojí nezdravé stravování. Jak předejít onemocněním žaludku pomocí úpravy jídelníčku? Prvně vyřaďte potraviny, které škodí nejvíce, máme jejich seznam.
svetzeny.cz

Listová zelenina je základem zdravého stravování, snižuje riziko rakoviny i srdečního onemocnění. Dále byste měli konzumovat i červenou papriku, která dle studie publikované v The Journal of Nutrition prodlužuje délku života u žen nad 60 let. A v jídelníčku by vám neměly chybět ani dva druhy ovoce – borůvky a jablka. Borůvky jsou bohaté na antioxidanty, které našemu tělu pomáhají bojovat s nemocí i záněty. Dále obsahují flavonoidy, které některé studie spojují s delší dobou dožití. Jablka zase působí preventivně proti vzniku chronických onemocnění – rakovině, kardiovaskulárním chorobám a Alzheimerově nemoci.

Info ikona
zelenina ovoce
Mohlo by se vám líbit

Tyto potraviny škodí vaší pleti: Způsobují její stárnutí, akné i dehydrataci

Často se zapomíná na to, že naše pleť odráží stav vnitřních orgánů, zejména jater a trávicího ústrojí. Můžete používat sebelepší krémy, ale pokud se stravujete nezdravě, časem se to na vaší pleti projeví. Pleti zvláště škodí určité druhy potravin, mohou vést k úbytku kolagenu, tvorbě akné, dehydrataci pokožky a tmavým kruhům pod očima.
svetzeny.cz

Mandle a vlašské ořechy

Mandle jsou často označovány za tzv. superpotravinu, jsou totiž nesmírně bohaté na živiny – železo, hořčík, vitamín E, riboflavin a vápník. Nejlepší je jíst je i se slupkou, ve které je obsažen již zmíněný vitamín E. Vlašské ořechy stejně jako mandle obsahují zdravé nenasycené tuky, které pomáhají snížit hladinu špatného cholesterolu. Také se v souvislosti s nimi mluví o snížení rizika Alzheimerovy choroby a existují studie, které naznačují, že zlepšují paměť. Obecně se určitě vyplatí ořechy zařadit do jídelníčku, studie publikovaná v The New England Journal of Medicine došla k závěru, že lidé, kteří jedli nejvíce ořechů ze všech účastníků výzkumu, měli nižší riziko rakoviny, onemocnění srdce a dýchacích cest.

Semínka

Semínka v sobě ukrývají řadu látek prospěšných pro naše tělo – zdravé tuky, minerály, antioxidanty. Poslední dobou si řada lidí oblíbila hlavně chia semínka, jsou velmi zdravá a do jídelníčku je zařadíte snadno, stačí je přidat do jogurtu, pudingu, ovocných koktejlů či ovesné kaše. Už pouhé dvě lžíce chia semínek vám dodají 22 % potřebné denní dávky vlákniny. Snižují riziko kardiovaskulráních onemocnění i cukrovky. Semínka bystě si měli nejlépe dopřát v syrovém stavu, nebo jen lehce opečená, aby zůstaly zachovány jejich výživové hodnoty.

Houby

Houby buď milujete, nebo nenávidíte. Ve svém jídelníčku by je však měl mít každý, protože jsou nesmírně zdravé a podporují naši imunitu i dlouhověkost. Zejména se v souvislosti s delším dožitím hovoří o houbě reishi. Studie ukazují, že má pozitivní vliv na kognitivní funkce mozku, působí preventivně proti srdečním onemocněním, bojuje proti virům a pomáhá regenerovat jaterní buňky. Vyzkoušet můžete i houbu čaga, ta je prevencí proti mrtvici i rakovině. Je populární hlavně v Rusku, kde lidé věří, že je to zázrak přírodní medicíny.


Zdroje: https://academic.oup.com/jn/article/136/1/172/4743758, https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1307352

Mohlo by se vám líbit

VÝZVA SVĚTA ŽENY: Podělte se s námi o vaše proměny

Chybí vám motivace a už nemáte tak nějak chuť do ničeho? My se vám pokusíme energii naopak dodat. Svět ženy vyhlašuje výzvu. Čtěte dál a dozvíte se více.
svetzeny.cz
Mohlo by se vám líbit

4 nejzdravější potraviny světa, které musíte zařadit do svého jídelníčku

Možná už jste slyšeli, že vyvážená strava je základ pro zdraví. Ale které konkrétní potraviny by vám v žádném případě neměli v jídelníčku chybět? Jedná se o tzv. Superpotraviny, tedy potraviny, které v rámci téhož druhu mají vyšší obsah prospěšných látek, zejména vitamínů a minerálů. Které to jsou a jak jsou zdraví prospěšné se dozvíte v tomto článku.
svetzeny.cz
Mohlo by se vám líbit

Co před spaním rozhodně nejíst: Tyto potraviny způsobují poruchy spánku, noční můry i únavu

Cítíte se po probuzení unavení a nevíte proč? Odpověď se může ukrývat ve vašem stravování, možná i vy před spaním jíte potraviny, které jsou naprosto nevhodné. Jejich konzumace vede k poruchám spánku, mohou se objevit i noční můry a následná únava. Co tedy před spaním rozhodně nejíst?
svetzeny.cz