"Zaručené" diety, které vás připraví o zdraví

Vidina rychlého zhubnutí je velmi lákává. Zvláště teď na jaře, kdy postupně odhazujeme svršky oděvů a začínáme být naladěny na blížící se léto. I když dobře známe poučku, že bychom měly hubnout postupně, pomalu a jíst pestrou stravu, raději se na kratší čas drasticky omezíme, abychom měly výsledek co nejdříve. Avšak většina "rychlepůsobících" a "okamžitěfungujících" diet může vážně ohrozit vaše zdraví. Které z nich jsou ty nejhorší?

Atkinsonova

Její princip je založen na jednoduché myšlence. Naše tělo čerpá energii ze sacharidů; když je vyloučíme, pak si ji bude brát z uložených tuků. Můžete tedy jíst maso i mléčné výrobky v téměř neomezeném množství, avšak žádné ovoce, brambory ani rýži a málo zeleniny, což představuje pro organismus obrovskou zátěž. Příliš mnoho tuků totiž může vést ke zvýšení cholesterolu. Navíc vyloučení zeleniny a ovoce se může podepsat na nedostatku vlákniny.

Veganská

Je známo, že veganská dieta znamená jídelníček bez potravin živočišného původu. Může se zdát logické, že když přestanete přijímat tuky, tělo se rychleji zbaví těch již usazených. Ale s podobným omezením se vystavujete riziku, že vám bude chybět vitamin B12, vápník, železo a zinek. Pokud vyloučíte i rybí maso, mohou vám chybět omega-3 mastné kyseliny, které pomáhají udržet zdravý krevní tlak a srdce. Možná namítnete, že je lze nahradit potravinovými doplňky, ale stále platí, že pro zdravé hubnutí je důležitá pestrá a vyvážená strava.

Hroznová a jiná

Možná jste už držela dietu hroznovou, jablečnou, rýžovou apod., zkrátka jste si jídelníček omezila na jednu jedinou potravinu. A možná jste i rychle shodila. Jenže  fádnost stravy má v dlouhodobém měřítku velký dopad na naše zdraví. Tělo začne strádat nedostatkem důležitých živin. Jednostranné diety navíc nerespektují nutnost přijímat ve vyváženém poměru bílkoviny, sacharidy a tuky.

Makrobiotická

Základ makrobiotické stravy tvoří především obiloviny, luštěniny, zelenina a rybí maso. Zapovězeny jsou sladkosti, káva, alkohol a koření. Maso a vejce nejsou sice zakázány, ale jedí se jen málo a měly by být vyváženy například zeleninou. Většina zásad makrobiotické stravy sice odpovídá pravidlům zdravého životního stylu, přesto i zde buďte obezřetná. Z dlouhodobého hlediska hrozí nedostatek živočišných bílkovin, a tedy i vitaminu B12, stejně jako vápníku a železa.

Hladovka

Traduje se, že nejúčinnější dieta je „nejíst“. Hladovění je ale velmi nebezpečné. Tělo nepřijímá důležité vitaminy a minerály. To spolu s významným zatížením organizmu vede až k výraznému oslabení imunity. Dále dochází k velkým ztrátám vody, což může způsobit nežádoucí snížení krevního tlaku. Hrozí také vypadávání vlasů, řídnutí kostí nebo vznik žlučníkových kamenů. Hladovka nás navíc nezbavuje jen tuků, ale také svalové hmoty. Navíc počítejte s tím, že pak velmi pravděpodobně nastoupí takzvaný jo-jo efekt, poněvadž poklesl náš bazální metabolizmus. Ten určuje, kolik energie spálíme v klidu jen prací životně důležitých orgánů.

Foto: archiv

@svetzeny