Přejít k hlavnímu obsahu

Mluvme se svými dětmi o koronaviru. Terapeutka vám poradí, jaké informace v dítěti nevyvolají zmatek

Koronavirus a vše s ním spojené straší někoho méně, jiného více. My dospělí můžeme sledovat tiskové konference, zprávy, pořady, nebo si o tom můžeme promluvit s partnerem, rodinou či kamarády. Ale jak se se vším tím zmatkem vyrovnávají naše děti, které dostávají jen kusé informace a ne vždy jim správně rozumí?

Srozumitelné informace o coronaviru jsou pro dítě základ 

Informace nám pomáhají k vyhodnocování situace a volbě strategií, které nám v případě nebezpečí mohou pomoct. Není to ale jen potřeba dospělých. Pro děti jsou srozumitelné informace stejně tak důležité. Co se týká koronaviru, tak ale ne všemu dobře rozumí, protože tomu zcela nerozumíme ani my. Je to pro nás všechny něco nového, u čeho nevíme zcela přesně, jak se chová, a to v nás oprávněně vzbuzuje úzkost. 

 

Adéla Gondíková pro Svět ženy: Nemám touhu někomu něco dokazovat

Po delší době ji opět vídáme na televizní obrazovce v roli sestřičky. Herečku, moderátorku a nově i babičku Adélu Gondíkovou (47) ovšem nepřestává fascinovat ani práce v rádiu. Vyprávěla nám, kdy se „konzerva“ jako ona obleče do sexy šatů a proč už žádnou velkou životní změnu neplánuje.
svetzeny.cz

Dítě většinou ví, že jde o novou nebezpečnou nemoc, která může způsobit i smrt. Naše emoce děti cítí, i když si o nich přímo nepovídáme. Všechno to, co k nim přichází, potřebují zpracovat a vytvořit si vlastní ‚naivní‘ teorii, která jím bude dávat smysl,“ vysvětluje vnímání smrti u dětí Mgr. Barbora Racková, terapeutka Poradny Vigvam, ve které zajišťují terapeutickou pomoc rodinám, kde někdo zemřel.

Děti mohou být zmatené

Mnoho se toho od začátku pandemie změnilo pro nás i pro ně. Denní řád je jiný a to i v případě, kdy se snažíme, abychom ho co nejvíce dodržovaly. Dětem chybí sociální vazby a to, na co byly běžně zvyklé. Poslouchají dospělé, jak si o koronaviru povídají, a zřejmě ne všemu zcela rozumí. Informace, které zpracovávají, nepocházejí pouze z toho, co zaslechnou z médií, nebo o čem si dospělí povídají. Mnohé také pochopí z toho, jak jsme naladění a jak na naše emoce tento stav působí. 

Nechte promluvit svůj vnitřní hlas a změní se vám život

Na intuici někdo dá na sto procent, jiný nenechá vnitřní hlas promluvit a záměrně je k němu hluchý. A možná jsme svou intuici v dnešní přetechnizované době jen dobře pohřbili spolu s dalšími schopnostmi, kterými jsme byli kdysi obdařeni. Je načase natáhnout budík a probudit šestý smysl z nečinnosti. Někdy nás umí navést k cíli lépe než všechny rozumové argumenty.
svetzeny.cz

Když si děti konečně zvyknou na nová pravidla, nový řád a nový denní režim, přijde nové opatření a opět se musí naladit na situaci, která je jiná, ale opět není standardní. Probíhá mnoho změn v krátkém čase a adaptace na ně je složitější i proto, že dítě může postrádat své zdroje, ze kterých by za obvyklé situace mohlo čerpat (kroužky, týmové sportovní aktivity, dětská centra, mimoškolní setkávání se s kamarády atp.)

Hra jako nástroj k porozumění coronavirové situace

Stejně jako máme my potřebu si o tématu povídat, sdílet ho, ať už osobně nebo na sociálních sítích, děti téma potřebují zpracovat svým způsobem. Nemusíte se tedy divit a nemusí vás děsit, když si děti začnou spontánně hrát, že je někdo nemocný nebo že dokonce umírá. V tomto ohledu je dobré ani děti nehodnotit, nemoralizovat a nezakazovat jim hraní na toto téma, v dobré víře, že se to nedělá, že něco přivolají, nebo že je to nevhodné. 

Naučíme vás zdravé sebelásce, ze které se nestane sobectví

Zní to jako klišé, ale začněte s láskou u sebe. Uvidíte, že jak se "infekce" rozšíří do vašeho okolí, tak se k vám pak jako bumerang vrátí. Svět ženy pro vás sepsal tipy a triky, které vám pomůžou trefit se do cíle s názvem „sebejistota“! A nebojte se začít hned, protože kdy jindy?
svetzeny.cz

Hra je pro dítě nejpřirozenějším způsobem jak zpracovat co potřebuje a jak ze sebe dostat emoce, které má. Při hře dítě přirozeně vyjádří to, co ho trápí. Potlačené myšlenky i emoce vyjádří svým vlastním způsobem a tempem, skrz hru se vyrovnává s tíživými zážitky a přehrává si, co ho trápí,“ říká terapeutka Racková

Hra může být také dobrým nástrojem i pro nás. Jemnou formou nám může pomoct otevírat témata, kterých bychom se jinak báli a v běžném hovoru bychom na ně třeba ani nenašli odvahu. 

Můžeme se dítěte zvídavě ptát, co se při hře děje, jak se tam kdo má. Být tam pro něj přítomní, ale nehodnotit hru, neopravovat ho. Důležité je také nepřehlcovat děti informacemi, ale pravdivě jim odpovídat na to, na co se ptají. Zároveň ho můžeme ujistit, že věříme v to, že to dobře zvládneme,“ uzavírá Barbora Racková.

Na otázky odpovídala: 

Info ikona
Mgr. Barbora Racková

Mgr. Barbora Racková je terapeutka Poradny Vigvam. Tématem smrti se v rámci své praxe zabývá 8 let, terapeutické a krizově-intervenční práci s dětmi  se věnuje 13 let, z toho 8 let pracovala s dětmi na lince důvěry Linka Bezpečí. Je vycvičena v hlubinném a psychodynamickém směru (SUR), zároveň se věnuje existenciální psychoterapii, se zamřenením na existenciální hagioterapii, z těchto směrů především čerpá v problematice smrti.