7 rad, jak předejít syndromu vyhoření

Mezi nejčastější projevy patří pocity úzkosti, deprese, velká únava, která je přebíjena množstvím "berliček". Ať už léky, cigaretami, alkoholem…"Vyhaslému" a přepracovanému člověku se také mění váha, buď rapidně nahoru, nebo prudce dolů. Když připočítáme i další fyzické problémy, jako bolesti žaludku, hlavy, zvýšení tlaku a jiné nepříjemnosti, tak to rozhodně není stav, o který byste měla stát. Tak zpomalte a přečtěte si následujících sedm rad, jak syndromu vyhoření předejít.

1. Čas

Nedovolte, aby pracovní povinnosti byly výrazně převládající (nebo dokonce jedinou) vaší životní náplní. Zamys­lete se a určete si, kolik času denně, týdně, měsíčně bude patřit vašemu povolání – neměla by to být více než třetina času. A dodržujte to!

2. Rodina a přátelé

Stanovte si ve svém osobním „rozvrhu“ pevný čas pro aktivní odpočinek a pevný čas pro rodinu (kdo ji nemá, tak pro přátele) – dohromady vám to musí denně dát nejméně čtyři hodiny!

3. Relax

Naučte se správně relaxovat a nedovolte si relaxaci vypouštět s tím, že na ni „nemáte čas“. Najděte si vhodné koníčky (nesouvisející s vaší profesí!) a věnujte se jim aspoň krátce nejméně jednou týdně.

4. Cvičení

Věnujte se cvičením s meditativní složkou (jóga, tai-tchi aj.) a dalšímu pohybu (chůze, jogging, plavání, cyk­listika aj.) – hodinu 1x týdně nebo 2x týdně půl hodiny.

5. Čerstvý vzduch

Každý den pobuďte aspoň půl hodiny na čerstvém vzduchu (procházka, venčení pejska, práce na zahradě, svačina v parku...).

6. Meditace

Osvojte si některé jednoduché způsoby meditace a pravidelně se jim věnujte. Každý den aspoň deset minut (ne nutně v celku) nedělejte vůbec nic, na nic nemyslete – prostě „koukejte do blba“.

7. Zklidnění

Opakujte si, že nejste nenahraditelní ani jediní na světě, kdo může určitou práci provádět, a že se dá dobře žít i s menším výdělkem.

Foto: archiv (1)

@svetzeny