Bojíte se? 3 kroky, jak zvládnout strach a nenechat se jím ovládnout

Strachem nás příroda vybavila proto, abychom včas zbystřili smysly a reagovali na nebezpečí. Funguje jako obranný mechaniz-mus. Jen díky strachu vezmeme včas nohy na ramena nebo se začneme adekvátně bránit. 

Kde se to v nás bere?   

Některé obavy si neseme z dětství, jiné si vypěstujeme na základě objektivních zkušeností. Když  například někoho pokouše pes, je pravděpodobné, že se  bude psů bát. Jenže většina našich obav není ničím podložená. Pramení z nejistoty a z nedostatku objektivních informací. Strach ze stáří, z nemoci, smrti, ze samoty, ze ztráty zaměstnání apod. se občas každému vetře do myšlenek, ale nesmí  je úplně ovládnout. 

Emoce pod kontrolou

Potíž nastává, když si nedokážeme udržet odstup a strach nás ovládne a sváže nám nohy. Berte ho jako signál, že se může něco stát. Snažte se mít nad ním kontrolu a využijte ho ve svůj prospěch. Získáte tím pocit svobody a volnosti. Když se naopak strachu poddáte, budete vystresovaní a utrápení. Je škoda trávit život v obavách, co přinesou příští dny, týdny a roky. Vždyť žijeme právě teď.

3x rychlá pomoc proti strachu

1. Pohyb a dech

Když cítíme nebezpečí, vyplavuje se hormon adrenalin. Začneme se třást, srdce tluče jako o závod, zrychlí se dech, protože tělo je připraveno k útěku nebo k boji. Pomáhá hluboké a pravidelné dýchání nebo rychlá chůze, pokud ji situace dovolí.

2. Držte si odstup

Pronásledují vás úzkostné myšlenky? Musíte získat nadhled. Zkuste si předmět svých obav zkonkretizovat. Představte si je třeba jako balík, který naložíte na loď. Ta ve vašich představách odplouvá a postupně mizí v nenávratnu.

3. Vyhodnoťte situaci

Opravdu vám něco hrozí? Většinou si jen vytváříme domněnky a kata-    strofické scénáře.  Zkuste objektivně vyhodnotit, zda vaše myšlenky  skutečně odrážejí vaši momentální situaci. Hrozí vám vážné zranění? Můžete ztratit přátele? Určitě ne


@svetzeny