Lekce "kabelkologie": Víte, co je alma a k čemu je shopper?
Ve své kabelce možná pořádek nemáte (ostatně kdo ano), pořádek v kabelkách, respektive v kultovních modelech i jejich historii, ale patří k základnímu vzdělání pravé dámy.
Historie kabelek, či jejich předchůdkyň, je stará jako lidstvo samo. Ovšem účel klenotu, za který jsme kolikrát ochotné utratit půlku výplaty, byl poněkud zarážející. V pravěku sloužily kožené vaky k uskladnění ostrých předmětů lovcům, ve středověku byly zase výsadou žebráků. Teprve vrcholný středověk kabelky vložil do ženských rukou. Popularní byly malé kabelky, které si ženy nechávaly zdobit kameny a korálky a nosily se pod sukněmi. Kabelku jakožto doplněk proslavila až průmyslová revoluce a dovoz nových materiálů. Dámy si tak nechávaly šít kabelky na zakázku už v barvách a designovém provedení ke konkrétním šatům.
Jak se zrodily kulty?
Hermes proslavil model Birkin. Přitom vznikl úplnou náhodou. Na palubě letadla z Paříže do Londýna se tenkrát sešli kreativní ředitel Hermes a známá tehdejší star Jane Birkinová. Když si Jane ukládala svoji tašku do zavazadlového prostoru, převrátila se a vysypala mezi cestující. Klela tak nahlas, že se ředitel Hermésu začal zajímat o to, jak by ideální kabelka podle ní měla vypadat, a na základě těchto parametrů birkinku potom vyrobil. Kultovní je i model 2.55 od Chanelu. Prošívaná malá kabelka s řetízkem se sice už od té původní vyrábí v mnoha obměnách, podpisový vzor Coco Chanel ale zůstal. Princezna z Wallesu lady Diana zase proslavila kabelku obdélníkového tvaru Lady Dior.
Doba padělková
Existuje ještě větší módní faux pas než vyrazit do ulic s nevydařenám padělkem? Podle mnoha dam ne. Z průzkumu jedné britské společnosti vyšlo najevo, že fake si pořídilo aspoň jedmou vm životě 78 % Britek. A ruku nasrdce, u nás asi nebude situace o moc lepší. Nejvíce se napodobují modely Speedy 25 nebo 30 by LV. Najdete je skoro na každém rohu v turisticky zajímavých destinacích jako je Egypt, Thajsko, Dubai, ale i po Evropě – i když tam jsou trhy daleko lépe hlídány. Některé lepší padělky jsou dokonce opravdu z kůže. I tak se ale snadno prozradí. Stačí si všimnout detailu na uchách kabelky. Originál LV kůže po čase lehce tmavne. Pokud kabelka není nová, měla by mít držadla o něco tmavší tón než barva iniciál LV. Každý original má také unikátní kód, který je dohledatelný na internetu. Toto sériové číslo je vyraženo uvnitř kabelky. Kabelky od „vitóna“ jsou také vždy vyhotoveny z jednoho kousku kůže. Z druhé strany tedy bude monogram přirozeně vzhůru nohama.
Kabelku nikdy na zem, ať už je jakákoli
Ptáte se proč? Jednak jedna pověra praví, že peníze jsou živlem země, a budete-li si dávat kabelku na zem, nebudou se vás držet a pak je to jednoduše nepraktické. Když si dobře prohlédnete zrovna tu svou, zjistíte, že kabelky nikdy nemají jednolitý povrch. Mají určitou strukturu a švy, kde ulpívají bakterie. Kdybyste jen věděly, kolik takových bakterií si z různých míst přinesete na kabelce, kterou další ráno hodíte do postele, možná byste ji i vyhodily.
44 Kč
Alma Bag: Jedná se o pevnou kabelku z kůže s vrškem ve tvaru půlkruhu. Alma se hodí hlavně k byznys stylu nebo k eleganci. Už třeba jen tím, že se nosí v ruce za kratší ucho. Ta od Vuittona patří ve světě mezi nejprodávanější modely.
BAGUETTE BAG: „Bagetky“ jsou malé úzké podlouhlé kabelky, které připomínají obdélník. Vynikají jednoduchým designem – to proto, aby byly co nejvariabilnější k šatům na okázalejší příležitosti. Nosí se na rameni na krátkém oušku. Jako první tento typ kabelky představila Silvie Venturini Fendi a název jí dala opravdu podle bagety, protože se dá, stejně jako ona, nosit v podpaží.
"
loading="lazy"
data-lazyload-status="initial"
>
MESSENGER BAG: Mezi oblíbené „messíky“ patří například tento model Gucci. Jako messenger se označují ty kabelky, které se nosí křížem přes rameno – přesně tak, jak to kdysi opravdu nosili messengeři.
"
loading="lazy"
data-lazyload-status="initial"
>
TOTE BAG: Jako tote bag se označují spíše větší tašky. Říká se jim také shopper – právě protože se hodí do městského ruchu. Dáte do nich téměř všechno – od notebooku, přes úlovek z nového butiku až po mléko a půlku chleba. Tato Prada je snem sta tisíců žen po celém světě.
"
loading="lazy"
data-lazyload-status="initial"
>