Chcete vyšší výkon? Dostaňte se do flow!

Český tenista Radek Štěpánek přirovnává podobné prožitky ke stavu bez tíže. Říká, že ho v takových chvílích nic nebrzdí a jen si užívá ten pocit, kdy všechno dělá dobře. Možná vám teď běží hlavou, že jste něco takového asi nikdy nezažila. Jenže opak může být pravdou. Flow totiž nemusí nutně přijít jen při fyzickém výkonu. Klidně ho můžete zažít při vaření, pletení nebo třeba kreslení. Jde jen o to, aby vás daná aktivita bavila a pohltila. 

Cvičení dělá mistra

Marian Jelínek a Jiří Kuchař v knize Úspěch a jeho spirituální dimenze uvádějí, že není snadné se do tohoto pásma maximálního výkonu dostat. Většinou se totiž objevuje samo od sebe, a proto chce jeho cílené nastartování pravidelný trénink. Ten ale nemusí být vždy jednoduchý. Důležité je naučit se ovládat své myšlení. Lidé totiž při flow prožívají zvláštní bezmyšlenkovité rozpoložení, ve kterém se všechno děje, aniž by o tom přemýšleli.

Bez svých myšlenek nevydržíte ze začátku ani minutu. Trénovat můžete tak, že se pohodlně posadíte, zavřete oči a budete se snažit soustředit jen na svůj dech. Ve chvíli, kdy budete mít pocit, že jste připravená, zkontrolujete hodiny a znovu zavřete oči. Jakmile vás z dokonalého soustředění cokoli vyruší, zase je otevřete. Pokud jako začátečnice dokážete na nic nemyslet více jak třicet vteřin, je to úspěch. Sama uvidíte, že po nějakém čase to zvládnete i pět minut a při sportu ani jiné činnosti vás už nic nerozhodí.

yoga

Tady a teď

Abychom se mohly dostat do sportovní nirvány, je také důležité soustředit se pouze na přítomnost. Nemá smysl zabývat se minulostí a strachovat se, že prohrajeme, protože s danou protihráčkou jsme ještě nikdy nevyhrály. Stejně tak je naprosto zbytečné uvažovat o budoucnosti a hroutit se z toho, že svým neúspěchem zklameme ostatní. Tyhle představy odvádějí naši pozornost, soustředění, koncentraci a tím se stávají brzdou našich výkonů.

Pokud se rušivých myšlenek nedokážete zbavit silou vůle, jednoduše se z nich před každým výkonem vypište. Prostě je zaparkujte na papír, ten strčte do tašky a vytáhněte ho až po utkání. Až se tohle naučíte, uvidíte, že se vám bude mnohem více dařit i v běžném životě. Uvědomíte si, že nemá význam zabývat se něčím, co bylo, protože už to nezměníte. A řešit budoucnost, která je příliš daleko a nervovat se s ní, je také zbytečné. Můžete ji totiž ovlivnit. Ale jen tehdy, když budete žít aktuálním okamžikem.

Zákon přitažlivosti

Marian Jelínek a Markéta Hůrková v knize Strach je přítel vítězů uvádějí, že vizualizace úspěchu je základem jeho skutečného dosažení. Pokud si budete říkat „Jsem vítězka!“, představíte si, jak jste porazila všechny protihráčky a prožijete stejnou radost, jako kdyby se tak opravdu stalo, probudí to ve vás silný hnací motor, který vás požene vpřed. Pozitivní myšlení vás ke stavu flow přiblíží mnohem více, než když se budete stresovat a říkat si, že to nedokážete. Nikdy to ale nesmíte přehánět. Jakmile začnete lpět na výsledku, všechno, co jste až do dané chvíle dokázala, může být rázem pryč.

@svetzeny