Přejít k hlavnímu obsahu

Známý cvik z tělocviku se vyplatí i po 50: Cvičte ho každý den a stanou se zázraky

Info ikona
cvičení po 50

Rozcvičky při školním tělocviku probíhají již desetiletí víceméně stejně. Děti si uvolňují krční a bederní páteř i nožky. To vše probíhá většinou krouživými pohyby a to samé dělají i s pažemi. A právě protažení ramenního kloubu uvolňovacím kroužením je cvik, který bychom měli dělat i po padesátce. Proč je nezbytné pečovat o svůj nejpohyblivější kloub v těle pravidelně?

Důležitý ramenní kloub

Uvolňování svalstva bychom měli mít na denní cvičební rutině zafixované stejně jako protahování. A zvlášť poctivě bychom se měli starat o svaly ramenního pletence, který má vliv na správnou funkčnost velké části našeho těla. Ramenní kloub se vyznačuje značnou pohyblivostí a k tomu, aby nám poskytoval komfortní pohyb, potřebuje mít co největší svalovou podporu. Té dosáhneme jednoduchým cvikem, který si pamatujeme právě třeba z hodin tělesné výchovy. Dokonce jej při výcviku aplikují i kosmonauti, aby byli dobře připraveni na cesty do vesmíru a je zahrnutý i do běžných tréninkových plánů vrcholových sportovců. 

Kroužením k psychické pohodě

Kroužení pažemi nám může připadat jako poměrně nevýznamný pohyb. A když se do něj pustíme, ani nám nepřijde, že pro své tělo něco zásadního děláme. Je však prokázáno, že právě kroužení horními končetinami má nezanedbatelný vliv nejen na fyzickou kondici, ale i na psychickou pohodu. Pohyb pažemi v kruzích totiž ovlivňuje synchronizaci mozkových hemisfér, uvolňuje také krční svaly, které úzce souvisí s hustou neurologickou sítí vedoucí až do mozku. Široké otevření hrudníku, tedy zapojení hrudních a velkých zádových svalů, zase blahodárně působí na funkčnost plic, vyhlazuje svalové tkáně a kroužení zrychluje proudění krve v těle. 

Strava, na kterou přísahá krásná Christina Aguilera: Duhová dieta má skvělý efekt

Dělená strava, vynechání cukru, absence bílého pečiva či přerušovaný půst - všechny tyto změny v běžných stravovacích návycích na lidské tělo dobře fungují. Při striktním dodržování jdou kila poměrně snadno dolů, ale chce to velké sebezapření. Zpěvačka Christina Aguilera násilné snahy o pevnou vůli vzdala a začala jíst jako jednorožec. Efekt duhové diety byl v jejím případě enormní.
svetzeny.cz

Jak správně na kroužení pažemi?

Každý pohyb má ten správný efekt ve chvíli, kdy jej provádíme správně a pravidelně. Je tedy dobré naplánovat si toto procvičení horní části těla nejlépe ráno po probuzení. Po spánku ztuhlý organismus tímto časově nenáročným cvikem poměrně rychle nastartujete a ucítíte během pár minut příliv energie.

Jak na to? Kvůli lepší stabilitě se mírně rozkročíte a lehce pokrčíte kolena. Důležité je držení těla - hlava míří vzhůru, aby brada byla v rovnoběžné pozici s podlahou. Nepředklánějte se, ani nezaklánějte, záda musí být rovná. Rozpažíte horní končetiny a začnete s kroužením, nejlépe 15x dopředu a následně 15x dozadu v jednom cvičebním cyklu. Když si tento pohyb zafixujete, nebude se vám motat hlava a budete se cítit stabilně, můžete vyzkoušet i variantu, při které trochu více zapojíte mozek. Začnete kroužit každou paží na jinou stranu - tedy levou rukou dozadu a pravou dopředu, a následně pohyb obou paží prohodíte. Určitě vám to nepůjde na první dobrou a budete se cítit trochu zmateně, ale poctivým tréninkem se do toho brzy dostanete a vaše hemisféry se krásně propojí. 

Kolik hodin spánku potřebujete, aby vám nehrozily zdravotní potíže?

Kvalitní spánek je nezbytný pro správnou funkci těla, kdy nedostatek spánku může mít závažné důsledky. V dnešní hektické době, kdy jsou lidé vystaveni stresu a náporu negativních informací, může být těžké dosáhnout kvalitního a dostatečného spánku a jeho nedostatek může zvýšit riziko výskytu různých onemocnění. Kolik hodin spánku vaše tělo opravdu potřebuje, aby vám nehrozily zdravotní potíže?
svetzeny.cz

Cvik vhodný pro padesátníky, děti i seniory

Tento jednoduchý cvik vás brzy osloví natolik, že si už bez něj nebudete umět ani představit ráno. Časem zrychlujte pohyby, dejte si několik cyklů, a nebojte se uchopit do dlaní lehoučké činky. Mohou jej cvičit všichni, mladí, padesátníci i senioři, a prospěšné je zapojit do cvičení i děti, které propojování mozkových hemisfér bezvýhradně potřebují. Toto cvičení velmi příznivě ovlivňuje celkovou funkčnost a pohyblivost rukou, a pokud třeba pracujete na počítači nebo vykonáváte práci na zahrádce, můžete si stejným způsobem během dne procvičit jen zápěstí. Prokrví se vám prsty a uvolníte si svalstvo ve spodní části paží. 

Zdroj článku