Přejít k hlavnímu obsahu

Atkinsova dieta: Efektivní, rychlá a účinná. Stačí vyřadit jedinou složku

Atkinsova dieta je jednou z nejpopulárnějších a nejkontroverznějších zároveň. V 70. letech s ní přišel doktor Robert Atkins a od té doby se k ní lidé s oblibou vrací. Je efektivní, rychlá a účinná. Může s sebou přinést ale i určitá rizika.

Co je Atkinsova dieta?

Stejně jako keto, Dukanova, nebo paleo dieta, patří i ta Atkinsova do skupiny nízkosacharidových diet. V 70. letech s tímto dietním trendem přišel doktor Robert Atkins, který svou tezi zakládal na jednoduchém tvrzení – podle něj totiž nadváhu nezpůsobuje tuk, nýbrž nadměrná konzumace sacharidů. Svou dietu založil na tom, že právě změnou poměru hlavních živin dosáhne člověk redukce váhy díky tomu, že bude čerpat energii z již vytvořených tukových zásob.

Podstata Atkinsovy diety

Jak již bylo vysvětleno, podstata Atkinsovy diety je omezit sacharidy na naprosté minimum. Tělo začne přecházet do stavu tzv. ketózy, v němž mozek bez sacharidů začne tělo zásobovat ketony (v podstatě „palivo” vzniklé odbouráváním bílkovin, pozn. redakce). Stav ketózy omezuje pocit hladu, což usnadňuje hubnutí. Příjem sacharidů se v prvních dnech diety stanovuje na pouhých 20 g denně, postupně se dávka o trochu zvyšuje. Naopak příjem bílkovin a tuků je v tomto případě neomezený. Právě kvůli tomu by se ale dieta neměla dodržovat dlouhodobě. Díky nadměrné konzumaci bílkovin může dojít ke zpomalení zažívání a i nedostatku živin. Z tohoto důvodu se běžně doporučuje dietu dodržovat po dobu tří, maximálně čtyř týdnů.

Mohlo by se vám líbit

Přibírání na váze a pomalý metabolismus po 50: Zachrání vás jednoduché změny nejen v jídelníčku

Chcete si po padesátce udržet svoji hmotnost a zůstat zdraví? Pokud cítíte, že začínáte nabírat kila a necítíte se tak dobře, jako dřív, udělejte si v první řadě rekapitulaci životních návyků. Právě ty mohou mít na stav vašeho metabolismu obrovský vliv.
svetzeny.cz

Fáze Atkinsovy diety

Dieta se skládá ze čtyř jednotlivých fází, které je třeba striktně dodržovat, pokud chcete docílit vytoužených výsledků. V první fázi, která zároveň bývá nejnáročnější a spoustu lidí v ní svůj boj vzdá, může člověk přijmout maximálně 20 gramů sacharidů denně. Tato fáze by měla trvat přibližně dva týdny. V druhé fázi je pak postupně sacharidů přidáváno, avšak nejedná se o žádné velké množství. Navýšit můžete přibližně o 5 gramů denně, přičemž se doporučuje přidávat malé množství ořechů, nebo škrobové zeleniny. Třetí fáze je pak přípravou těla na postupné ukončení diety. Příjem sacharidů je zvýšen o 10 gramů denně a hlavním cílem této fáze je najít optimální množství přijatých sacharidů, při kterém nebude váha ani klesat, ani stoupat. Poslední fáze je přechodem k normálnímu jídelníčku, kdy je ale potřeba stále dbát na to si hlídat příjem sacharidů. Pokud by se dostavil jojo efekt, obecně se doporučuje přejít zase zpět do třetí fáze diety a striktněji kontrolovat množství přijatých sacharidů.

Jakým potravinám se vyhnout

Ze svého jídelníčku vyškrtněte cukry ve všech podobách – všechny sladkosti, ale i sirupy a med. Vyhnout byste se měli také ovoci, ovocným džusům a šťávám. Zapomeňte na pšeničné produkty jako jsou těstoviny a pečivo. Sbohem dejte také obilovinám, luštěninámpotravinám s vysokým obsahem škrobu, jako jsou brambory, rýže, kukuřice, nebo mrkev.

Zdroj článku