Vánoční nákupní horečka: Těchto 20 dárků jsme vybraly za vás

Jestliže někdo prohlásil, že Vánoce jsou svátky klidu a pohody, pravděpodobně nikdy nebyl v nákupáku. A to buďme rádi, že u nás klasické akce typu Black Friday nemají vybudovanou tak velkou pozici, aby byli lidé ochotni se pro pár dárků zmrzačit. Stačí, že pro nás nakupování dárečků představuje tlak psychický. Bude se mu to líbit? Nemá už něco podobného doma? Není to moc malé? To jsou obvyklé otázky, které vám během pořizování "ježíška" vyvstanou na mysli. Pojďme si tedy shrnout, na co vlastně máte a nemáte nárok. 

Když to netrefíte

Je pravda, že mnoho lidí se tak bojí neúspěchu a nechce se posléze zaobírat případnou reklamací, že raději volí peníze do obálky nebo voucher, pro jiné je to zase tak neosobní, že to raději risknou. Jak se rozhodnete, je samozřejmě čistě na vás, v každém případě vás musíme upozornit, že na zboží sice máte ze zákona dvouletou záruku, ta se však nevztahuje na kusy, které nemají žádnou vadu. 

Pokud  vyberete kousek, který se nelíbí nebo je malý v kamenném obchodě, záleží jen na benevolenci prodávajícího, zda vám jej vymění či nikoli. Spoustu obchodů to ale bez problému dělá. Dobré je samozřejmě předjednat si tuto možnost s prodejcem předem. Pakliže totiž prodejce výměnu přislíbí, je slibu zavázaný a musí jej dodržet. Stačí, když na to máte důkaz, například máte na účtence napsáno "výměna možná do 15. 1."

Pokud jste dárek koupily na internetu, máte ze zákona nárok na to jej do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Pozor, lhůta začíná běžet dnem, kdy balík převezmete, ne kdy byl doručen. 

Vracet samozřejmě nelze jídlo a léčiva a dále jakékoli zboží, které jste poškodily vlastní manipulací či jakkoli jinak snížily jeho hodnotu. 

@svetzeny