Přejít k hlavnímu obsahu

Vaše emoce ovlivňují orgány: Hněv ničí játra, stres útočí na srdce a mozek. Jak si pomoci zpět ke zdraví díky správným poravinám

Info ikona
Emoce a orgány

Psychosomatika se zabývá vlivem psychických funkcí a pochodů na organismus a jeho jednotlivé části. Podle tradiční čínské medicíny ovlivňují vaše emoce konkrétní orgány, kdy díky příliš silným emocím může dojít k nerovnováze organismu a zdravotním potížím. Opětovné rovnováhy lze však údajně dosáhnout zařazením některých potravin do vašeho jídelníčku. Které to jsou?

Emoce jako zdroj nemocí

Podle tradiční čínské medicíny jsou emoce považovány za hlavní vnitřní příčiny různých nemocí. Jedná se pochopitelně o velmi intenzivní nebo dlouhodobé emoce, které nejsou běžnou součástí vašeho života, ale jsou reakcí na nepříjemné vnější podněty. Negativní emoce se velmi špatně ovládají a podle tradiční čínské medicíny mohou představovat nebezpečí pro vaše vnitřní orgány, které jsou prý náchylnější k nemocem. Podle této tradiční medicíny nestačí, když danou emoci překonáte. Je třeba detoxikovat organismus a napravit škody, které emoce na orgánech zanechaly.

Info ikona
Emoce

Strach tíží žaludek

Dlouhodobý strach se vám prý může usadit v žaludku, kde vám může působit nepříjemné stavy, jako je třeba plynatost nebo potíže s vyprazdňováním. Prvním krokem je pochopitelně porazit svůj strach a vnést do svého života optimismus. Strach nemusíte překonávat sami, pomoct vám může třeba blízký přítel. Napáchané školdy pak napravíte pomocí jablečného octu, kořenu zázvoru nebo ibiškovci jedlému.

Smutek sídlí v plicích

Pokud jste dlouhou dobu smutní, může se vám smutek usadit na plicích, kvůli čemu pak můžete cítit dušnost, těsnost nebo bolest na hrudi, sucho v ústech, kašel, chrapot nebo třeba i váhový úbytek. Na smutek není dobré být sám, proto se zkuste někomu svěřit či vyplakat na rameni. Až vás začne smutek pomalu opouštět, zařaďte do jídelníčku jablka, lotosový kořen, kiwi nebo grapefruit.

Stres útočí na srdce a mozek

Stres začíná jako drobná nervozita, ale postupem času se zhoršuje celkový psychický i fyzický stav, což může vyústit v úzkostné poruchy, nespavost nebo i svalové křeče. Kromě toho vám můžou začít vypadávat vlasy, zhorší se pleť nebo může dojít k prudkým váhovým výkyvům. K odbourání stresu můžete zkusit některá dechová cvičení nebo meditaci. Dobré je také uvolnit přebytečnou energii například během nebo jiným sportem. Věnujte se relaxaci, pusťte si příjemnou hudbu, nebo si napusťte horkou vanu. Pomoct může také aromaterapie. Poté, co se bude cítit méně vystresovaní, zařaďte do jídelníčku potraviny, které podporují srdce a mozek. Jsou to především potraviny s vysokým obsahem hořčíku, jako jsou třeba dýňová semínka, slunečnicová semínka nebo kešu ořechy. Skvělý je i zelený čaj, který obsahuje látky prospěšné pro neurotransmitery v mozku.

Hněv ničí játra

Hněv se podle všeho usazuje v játrech, odkud pak škodí celému tělu. Může vás potkat bolest hlavy, vyrážka, svědění pokožky, únava či podrážděnost. Hněv je stejně škodlivý jako stres a není dobré jej potlačovat, jelikož by se mohl přeměnit v depresi. Zkuste si ulevit křikem na odlehlém místě, nebo se vypište na kus papíru. Stejně jako u stresu může pomoct uvolnit přebytečnou energii pomocí sportu. Poté, co se uklidníte, zařaďte do jídelníčku pampelišku, mangold či hovězí játra.

Zdroj článku