Přejít k hlavnímu obsahu

Ověřeno odborníkem: Cholesterol můžete snížit i bez léků. Lékaři radí tučné ryby a další potraviny

Info ikona
Zdravá strava

Zvýšená hladina cholesterolu trápí mnoho lidí. Tento problém není radno podceňovat, protože může postupně vést k srdečně cévním onemocněním. Zásadní vliv má přitom naše životospráva. Než začnete polykat pilulky, zkuste upravit jídelníček.

Hladinu cholesterolu můžete ovlivnit složením jídelníčku, dostatečným pohybem a redukcí stresu a nadbytečných kil. Právě snížení nadváhy pomůže nejen zlepšit poměr „hodného“ HDL cholesterolu vůči „zlému“ LDL, ale také upravit hladinu dalších krevních tuků, triglyceridů. Všechny tři metody mají pozitivní vliv na zdraví, přestože už berete léky na snížení cholesterolu. Když budete pravidelně zdravě jíst, nebudete se stresovat, dostatečně se pohybovat a zhubnete, docílíte snížení dávky léků a tím i jejich vedlejších účinků.

Co se jídla týče, jezte denně co nejvíce ovoce a zeleniny. „Ovoce a zelenina neobsahuje cholesterol ani nezdravý tuku, díky čemuž jsou důležitou součástí jídelníčku v boji proti vysokému cholesterolu,“ potvrzuje kardiolog David Sabgir. “Ačkoli radím pacientům zvýšit celkový příjem ovoce a zeleniny, mnozí doporučené množství vůbec nedodržují. Proto doporučuji několik konkrétních potravin, které je důležité do jídelníčku zařadit. Jedná se o tmavě zelenou listovou zeleninu, avokádo a citrusy”.

Tmavě zelená listová zelenina snižuje cholesterol

Existuje tolik důvodů, proč milovat listovou zeleninu, včetně jejích zdravotních přínosů. “Tmavě zelená listová zelenina zahrnuje špenát, kapustu, kadeřávek, mangold a další,” vysvětluje kardiolog. “Obsahuje lutein a další karotenoidy, které mohou snížit riziko srdečních onemocnění a také hladinu cholesterolu.” Vychutnejte si je v salátu s olivovým olejem nebo je rozmixujte do smoothie s avokádem.

Už naše babičky žvýkaly denně lístky máty. S vaším zažíváním udělají divy

Máta je velmi oblíbená bylina pro její příjemnou mentolovou vůni a chuť. Nejstarší důkazy o jejím využití jsou známy již z období starého Egypta, v našich krajích se objevila ve středověku. Existuje nespočet druhů této byliny, nejznámější je však máta peprná, která se považuje za jednu z nejvyužívanějších léčivých rostlin.
svetzeny.cz

Avokádo - superpotravina plná prospěšných tuků

Chcete-li vydatnou a zdravou potravinu, nemůžete udělat podle studie chybu se zázračným avokádem, právem označovaném jako nejzdravější plod, který naše planeta člověku nabízí. Je bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin, vitamínů B5, B6, kyseliny listové, C a E a také minerálních látek jako je hořčík, měď, mangan, draslík, železo a zinek. “Avokádo je vlastně jediné ovoce, které obsahuje mononenasycené tuky – až 5 gramů na jednu třetinu středního avokáda,” říká Sabgir. “To může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi, a tím i riziko srdečních onemocnění a mrtvice.” Avokádo si můžete vychutnat na toastu k snídani, v tuňákovém salátu k obědu nebo jako omáčku z avokádového pesta s celozrnnými těstovinami k večeři.

 

Citrusové plody pomáhají snížit “špatný” cholesterol

Citrusové plody nejsou příliš energetický náročné ani sladké, obsahují asi 85 % vody, jsou dobrým zdrojem vitamínu C, obsahují provitamin A - betakaroten a jsou bohaté na draslík, hořčík, fosfor a vápník. Právě ted v zimním období je nejlepší čas citrusů. Nejen, že skvěle chutnají, ale jsou také skvělou volbou ke snížení cholesterolu. “Citrusové plody jako pomeranče obsahují pektin, který může pomoci snížit hladinu cholesterolu,” poznamenává lékař. Jezte citrusy jen tak, kombinujte je s listovou zeleninou v salátech nebo si vymačkejte čerstvou pomerančovou šťávu nebo připravte citronádu.

 

Proč jsou důležité omega-3 nenasycené mastné kyseliny

Dále vám podle této studie bude prospívat konzumace tučných mořských ryb (sardinky, šproty, sleď, losos, tuňák nebo makrela), které obsahují hodně omega-3 nenasycených mastných kyselin, různé druhy ořechů, za studena lisované oleje a dostatečné množství vlákniny. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny ale nesnižují jen vysoký cholesterol, zabraňují také kornatění tepen a následný vznik kardiovaskulárních nemocí. Zmenšují také riziko vzniku krevních sraženin, které jsou zodpovědné za většinu srdečních infarktů i mozkových mrtvic. Působí také protizánětlivě na cévy, díky čemuž snižují rozvoj aterosklerózy, tedy postižení tepen. Dalším benefitem je, že omega-3 nenasycené mastné kyseliny snižují hustotu krve, díky čemuž se srdce méně namáhá, a příznivě tak působí na kardiovaskulární systém.

Připravte si účinný čistič plic a průdušek podle našich babiček. Postačí vám pouze 4 suroviny

V chladném období dostávají naše průdušky a plíce dost zabrat. Pomocí těchto přírodních léků jim ulevíte hned při počátečních nesnázích a běžné virozy zaženete do kouta. Stačí vám mít jen 4 běžné suroviny po ruce a zázračný elixír je na stole.
svetzeny.cz

Vláknina dokáže snížit hladinu cholesterolu

Také potraviny se zvýšeným obsahem vlákniny dokáží snížit choesterol. Vysoké množství vlákniny najdete v pšeničných otrubách, ovesných vločkách, psylliu, ve většině ovoce a zeleniny, celozrnném pečivu a obilovinách, v luštěninách, houbách, ale i v ořeších. Zvyšování přijmu vlákniny může způsobit trávicí potíže, proto je dobré dobré dávky zvyšovat postupně a případně je i konzultovat s praktickým lékařem nebo nutriční terapeutkou.

Jakým potravinám byste se měli vyhnout?

Rizikový jídelníček obsahuje příliš mnoho živočišných tuků, které najdete tučných masech, v uzeninách, ve výrobcích ze smetany včetně camembertu, v hodně tučných vyzrálých sýrech, ve šlehačce, másle, v přepálených tucích, v předsmažených hranolkách, polevách, náplních sušenek, křupkách nebo třeba popcornu. Nehodí se ani nadměrná konzumace kokosového či palmového oleje a přemíra jednoduchých cukrů v podobě nejrůznějších sladkostí, ale také výrobků z bílé mouky.

Zdroj článku