Přejít k hlavnímu obsahu

Hubnutí po padesátce není žádná věda! Stačí se držet několika jednoduchých pravidel

Info ikona
žena

Hubnutí ve vyšším věku mívá punc nadlidského výkonu. Přitom to tak být vůbec nemusí. Ubrat pár centimetrů a kilogramů je možné, když zohledníte změny, které se s vaším tělem po padesátce stanou.

Nárůst hmotnosti kolem padesátého roku života je způsoben více faktory. Jedním z nich je celkové zpomalení metabolismu, které je přirozenou součástí stárnutí. Tělo spaluje méně kalorií v klidovém stavu a potřebuje tedy mnohem nižší příjem energie než dříve. Abychom nepřibírali, měli bychom tedy méně jíst, respektive snížit kalorickou hodnotu pokrmů.

Zpomalený metabolismus a úbytek svalů 

Ruku v ruce se zpomaleným metabolismem jde také úbytek svalů, což je další průvodní jev stárnutí. Jenže právě ve svalech dochází ke spalování energie. Když tedy máme méně svalové hmoty, pálíme méně kalorií. A protože se svaly udržují nebo budují posilováním, je právě tato fyzická aktivita po padesátce velmi podstatná.

Není to sice pravidlo, které platí pro všechny, ale ve vyšším věku obvykle klesá naše fyzická aktivita a ubývá nám elán. Už nesportujeme tolik jako dřív, což se projeví právě pár kily navíc.

Jednoduchý cvik, který pomůže v boji s nadváhou: Naučte se ho dělat správně

Cvičení k hubnutí neodmyslitelně patří a pokud doufáte, že jen upravíte stravu a ono to půjde, moc vás nepotěšíme. Pohyb je důležitý. Plusem je, že si můžete vybrat jakýkoliv pohyb chcete. Ať už budete denně cvičit v posilovně, chodit na lekce aerobicu, tance nebo se vzhlédnete v boxu. Jednoduchý cvik vám může pomoci v boji s nadváhou.
svetzeny.cz

Nadváha či obezita tělu škodí

Smířit se s nárůstem hmotnosti jako s něčím, co je „v tomhle věku normální“, není nejlepší cesta. Nadváha nebo dokonce obezita totiž našemu organismu v mnoha ohledech škodí. Je to především zátěž na pohybový aparát, který se brzy může ozvat s bolestmi. Trpí také kardiovaskulární systém a zvyšuje se riziko zvýšení krevního tlaku, následně pak také infarktu či mrtvice. Nadváha či obezita provází často také vznik cukrovky a může vést i k psychickým problémům. Jaká je tedy cesta ke zdravé hmotnosti?

Vsaďte na bílkoviny

Patří k základním živinám našeho těla a jsou nezbytné zejména pro budování svalové hmoty. Proto je třeba upravit jídelníček tak, aby v něm byl bílkovin dostatek. Zaměřte se proto na konzumaci libového masa, ryb, tvarohu, vajec, ale také luštěnin. Bílkoviny jsou důležité nejen pro svaly. Dokážou vás také na delší dobu zasytit, takže nemáte pořád hlad.

Skvělým pomocníkem, který vám pomůže hlídat dostatečnou hladinu bílkovin, je aplikace Kalorické tabulky. Většina lidí ji zná spíše jako pomocníka při hubnutí, ale oceníte ji i když potřebujete mít přehled o tom, kolik tuků, cukrů a bílkovin denně zkonzumujete.

Zdraví: Ženy nad 50 let potřebují více bílkovin. Výživový poradce vysvětluje důvod, i to, jak si jejich příjem jednoduše navýšit

Proteiny, známé také jako bílkoviny, jsou pro naši stravu velmi důležité. Pomáhají nám cítit se déle sytí a podporují náš metabolismus a buňky. S přibývajícím věkem roste i potřeba bílkovin, o to důležitější je proto vědomá strava. Odborník na výživu Michal Šetina vysvětluje nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout.
svetzeny.cz

Posilujte svaly      

Nemusíte chodit zrovna do posilovny mezi „svalovce“. Posilovat můžete v klidu i doma, nepotřebujete k tomu žádnou mimořádnou výbavu. Na internetu najdete spoustu cvičení a posilování vlastní vahou. Důležitá je pravidelnost. Začněte pozvolna a postupně intenzitu cvičení navyšujte. Pokud si nejste jisti, zda jsou pro vás cviky vhodné, poraďte se například s fyzioterapeutem, který zohlední vaši fyzickou kondici a případné zdravotní potíže.

Mějte pod kontrolou hormony

Ruku v ruce s menopauzou, která se v období kolem padesátky přihlásí, klesá hladina pohlavních hormonů, což může vést k různým zdravotním potížím a tělesným změnám. Například pokles estrogenů způsobuje ukládání tuku v oblasti boků a břicha, což může vést k inzulínové rezistenci a přibývání na váze. Svou roli hrají také hormony ovlivňující chuť k jídlu a pocity sytosti. Vždy je dobré obtíže konzultovat s lékařem a zvážit různé léčebné postupy. Ne vždy je nutné užívat léky, v některých případech je možné je nahradit rostlinnými přípravky.  

Zdroj článku