Přejít k hlavnímu obsahu

Kdy je správné pít kávu a jaké množství je pro vaše tělo prospěšné: Rozhodně ji nepijte hned ráno

Jsou lidé, kteří si ani nedokážou představit ráno bez šálku kávy. Jedním z důvodů je možná to, že káva obsahuje stimulant kofein, který dodává tělu energii. Jenže všechny tyto berličky mají obvykle svůj háček. Přečtěte si tedy, kdy je nejvhodnější kávu konzumovat, a jaké množství tohoto lahodného nápoje je pro vás optimální.

Mohlo by se vám líbit

Velká galerie hub: Na některé houby byste si měli dávat pozor, jiné se dají snadno splést

Houbaření je oblíbenou aktivitou mnoha lidí v České republice, kde lesy nabízí hned několik druhů hub. Mezi těmito houbami se však skrývají i jedovaté druhy, které můžou způsobit zdravotní potíže nebo dokonce ohrozit život. Podívejte se do naší galerie, jaké jsou nejjedovatější houby a s jakými jedlými druhy se dají zaměnit.
svetzeny.cz

Kdy je optimální čas na pití kávy?

Mnoho lidí si po probuzení rádo dopřeje šálek kávy – možná dokonce i několik. Konzumace kávy příliš brzy po ránu však může snížit její povzbuzující účinky, protože v té chvíli je hladina stresového hormonu kortizolu na svém vrcholu. Kortizol je hormon, který má schopnost zvýšit bdělost a soustředění. Kromě toho ovlivňuje metabolismus, imunitní reakce a krevní tlak. Jeho hladiny podléhají cyklu spánku a bdění, přičemž dosahují nejvyšších hodnot zhruba 30 až 45 minut po probuzení a postupně klesají během zbytku dne. To tedy znamená, že optimální čas pro konzumaci kávy je během dopoledních hodin, kdy jsou hladiny kortizolu nižší. Pro většinu lidí, kteří vstávají kolem 6:30, by to znamenalo, že nejlepší doba pro první šálek kávy by měla být někdy mezi 9:30 až 11:30 hodin dopoledne.

Proč byste měli odložit ranní šálek kávy?

Kofein obsažený v kávě může způsobit nárůst hladiny kortizolu. Konzumace kávy v okamžiku, kdy je hladina kortizolu již sama o sobě vysoká (po probuzení), může tuto hladinu dále zvyšovat. Zvýšené hladiny kortizolu po delší dobu mohou mít negativní dopady na imunitní systém a způsobit zdravotní problémy. Z toho plyne, že byste si měli dát s kávou během dopoledne načas a rozhodně ji do sebe nelít během prvních okamžiků po probuzení.

Mohlo by se vám líbit

Nevyléčitelná Parkinsonova choroba: Odhalte příčiny i příznaky, které ohrožují váš život

Parkinsonova choroba je neurodegenerativní onemocnění mozku, které postihuje pohybový systém člověka. Poprvé ji popsal britský lékař James Parkinson v roce 1817 a od té doby zůstává jedním z nejzáhadnějších onemocnění moderní medicíny. Ačkoli přesné příčiny Parkinsonovy choroby nejsou dosud zcela jasné, výzkum ukazuje, že vznik tohoto onemocnění pravděpodobně spočívá v kombinaci genetických a environmentálních faktorů.
svetzeny.cz

Kolik kávy denně je ještě v pořádku?

Doporučené denní množství kávy závisí na individuálních faktorech, jako je citlivost na kofein, celková strava a zdravotní stav. Nicméně několik zdravotních organizací poskytuje obecné směrnice pro bezpečný příjem kofeinu.  Většinou se shodují na tom, že maximální doporučená denní dávka kofeinu je 400 mg pro dospělou osobu, což odpovídá přibližně čtyřem šálkům kávy za den. Pro těhotné ženy se pak doporučuje minimalizovat denní dávku kofeinu na minimum, kdy maximum by nemělo přesáhnout 200 mg.

Kofein může fungovat jako pomocník

Kofein je přirozená látka, která se nachází v kávě, čaji, některých druzích čokolády a dalších potravinách a nápojích. Kofein je známý pro svou schopnost zvyšovat bdělost a koncentraci, může zvýšit energii a vytrvalost, může pomoci překonat únavu a ospalost a obsahuje antioxidanty, které mohou pomoci chránit buňky před poškozením volnými radikály. U některých lidí může káva dokonce podpořit trávení

Zdroj článku