Přejít k hlavnímu obsahu

Perníčky i salát. O Vánocích si můžete dopřát všechny, a přesto nepřibrat. Změna ingrediencí vám zaručí úspěch

Info ikona
Žena pečící vánoční cukroví

Žena připravující vánoční cukroví a další vánoční jídla

Ráda byste zhubla nějaké to kilo nebo byste se jen letos ráda vyhnula nevolnostem z každoročního vánočního přejídání? Nebojte se, jde to. A nemusíte přitom ani zůstat o hladu a smutně koukat na své příbuzné, jak se ládují dobrotami. Zkuste se zaměřit na potraviny, které se dobře tráví, jsou zdravé a navíc po nich nepřiberete. Jak je zařadit do tradičních pokrmů?

Jaké potraviny si můžete bez obav dopřát jako zdravé mlsání a jak se neošidit o tradiční bramborový salát nebo perníčky? Máme pro vás tipy nejen na dietní ingredience, ale také na lehčí variantu jídel, které k vánočnímu času neodmyslitelně patří. Následující úpravy klasických pokrmů jsou doslova hitem letošních Vánoc.

Zdravý bramborový salát

Nejraději byste snědla bramborového salátu celou mísu, ale obáváte se, že jeho pojídání bude mít neblahý vliv na vaši váhu a trávení? Jednoduše si upravte jeho složení. Namísto majonézy do salátu přidejte obyčejný bílý jogurt, použít můžete také zakysanou smetanu. Nepřidávejte syrovou cibuli, nebo s ní šetřete. Vyhnete se tak nechtěnému nadýmání a bolestem břicha. Šetřete také solí a dalším kořením. Nepřidávejte ani hořčici či jiné dresinky. Namísto toho můžete trochu zaexperimentovat s přidanou zeleninou. Tu, která vám nedělá dobře, uberte a jinou oblíbenou zase do receptu můžete snadno zakomponovat. Co takhle třeba přimíchat trochu řepy nebo bylinek? Uvidíte, že odlehčený bramborový salát zachutná i vašim blízkým.

Oblíbené perníčky

Bez oblíbeného vánočního cukroví to o Vánocích zkrátka není ono. Navíc jeho pečení patří mezi nejoblíbenější české vánoční tradice. A nemusíte o ní být ochuzena ani v případě, že si hlídáte štíhlou linii nebo jen vyznáváte zdravý životní styl. Co takhle upéct perníčky, které chutnají naprosto skvěle, jsou hned měkké, ale neobsahují nic nezdravého? Budete se divit, ale je to hračka. Namísto cukru je oslaďte výhradně včelím medem, který si dopředu rozpusťte v másle. Pak tyto dvě ingredience přidejte do těsta, které se skládá pouze z vajec, hladké špaldové či celozrnné pšeničné mouky, perníkového koření, citronové kůry, trošky skořice, jedlé sody a kakaa. Tento recept má navíc další výhodu v tom, že perníčky jsou měkké ihned po upečení. Takže okamžitě můžete ochutnávat, co jste si napekla. Dozdobit hotové perníčky potom můžete rozpuštěnou vysoce procentní čokoládou. A zdravé mlsání je na světě.

Namísto kapra přírodní filet

Dbáte při štědrovečerní večeři na tradice a vy už se teď obáváte velkých bolestí břicha v důsledku přejedení se řízky a nezdravým smaženým jídlem? Možná je čas na malinkou úpravu vašeho štědrovečerního pokrmu. Nemusíte se přitom vzdávat ani rybí klasiky. Namísto kapra zvolte filet zdravější mořské ryby, například aljašské tresky. Tu potom vůbec neobalujte, pouze okořeňte, zakápněte citronem a osmahněte na másle. Pokud ovšem máte pocit, že byste si přece jenom dala tradiční řízky, obalte rybu v kukuřičné či celozrnné strouhance. Bude tak mít mnohem více živin a daleko menší kalorickou hodnotu.

Oříšky a sušené ovoce

Kdo by neměl rád sladké. To se ale bohužel většinou neshoduje se zásadami štíhlé linie. Ovšem není cukr jako cukr. V případě, že vás honí mlsná, rozhodně nic nezkazíte téměř jakýmkoliv sušeným ovocem, které zakoupíte skoro v každém obchodě nebo si ho můžete usušit sama doma. Obsahuje totiž ovocný cukr fruktózu, který při konzumaci v rozumné míře není tolik škodlivý jako klasický cukr. Ale samozřejmě nic se nemá přehánět. K vánočním pohádkám v televizi si ale neváhejte vzít jako zobání například také všechny možné druhy ořechů, ale pozor nekořeněných a nesolených. Obsahují totiž mnoho zdraví prospěšných látek a vitaminů, například potřebné nenasycené mastné kyseliny.

Hořká čokoláda

Čím více kakaa, tím lépe. Alespoň v případě hořké čokolády je tohle pravidlo velmi užitečné. Když se jím totiž budete řídit, neohrozíte svou štíhlou linii a potěšíte své chuťové buňky. Pokud o Vánocích dostanete chuť na čokoládu, rozhodně si ji nemusíte odpírat. Hleďte ale před její konzumací na procenta kakaa, které jsou v kakaové sušině obsaženy. Ideální jsou 95 % a 90 % čokolády, které obsahují opravdu velké množství zdravého kakaa a minimum cukru, kterým je čokoláda doslazována. Jak to tak ale bývá. K chuťově hořčejším čokoládám se musí člověk projíst. Pokud s hořkou čokoládou plánujete teprve začít, volte ideálně ty s alespoň 65 % a 70 % kakaa, které jsou daleko zdravější než mléčné čokolády a potěší i vaše chuťové buňky.