Přejít k hlavnímu obsahu

„Žena o sebe přestala pečovat, je to odpudivé,” stěžuje si Roman. Psycholog radí, jak postupovat

Info ikona
Příběh

Péče o zevnějšek je důležitou součástí sebe sama. Někdo mu věnuje spoustu času třeba i na úkor rodiny, jiní si na to zas tolik nepotrpí. Najít si svůj zlatý střed je důležité. Své o tom ví i Roman, který měl doma vždy upravenou manželku. Nyní se o sebe už pár měsíců nestará a on neví, co s tím a žádá o pomoc psychologa.

Moje manželka byla vždycky krásná a upravená žena. I když přibrala pár kilo navíc, vždycky věděla, jak s tím kouzlit. Byla se sebou spokojená a když byla spokojená ona, byl jsem i já. Uměla se krásně upravit, pravidelně se malovala, chodila ke kadeřnici, uměla se hezky obléknout, chodila na manikúru i pedikúru, prostě to, co ženy pro svůj vzhled dělají. Nepřeháněla to, nic umělého, prostě krásná žena. Kamarádi mi záviděli a její kamarádky zase jí, protože jsem doma nebrblal, když donesla novou sukni nebo šla na nehty. Proč bych to řešil, když jsme se domluvili a já jsem si třeba zašel na masáž nebo do barbershopu?

Dostala výpověď a vše se změnilo

Firma, kde má žena pracovala, jednoho dne zkrachovala. Nikdo ani netušil, že mají problémy. Prostě přišla do firmy a z ní zbyla jen prázdná budova. Přišla o výplatu a taky práci. Byla z toho hodně sklíčená a já jí doma utěšoval. Máme finanční rezervu, oba jsme dost vydělávali, a tak jsem jí ujišťoval, že to chvíli zvládneme. Odjeli jsme na krátkou dovolenou k moři, abychom si odpočinuli a pak si začala hledat odpovídající práci. Chodila na pohovory, dostávala se do druhých kol, ale obvykle si vybrali někoho jiného. Podle jejího popisu starší ženu, která má už odrostlé děti nebo muže. Byla z toho hodně frustrovaná, protože být dva měsíce doma jí ubíjelo.

Žena o sebe přestala pečovat

V rámci nějakých úspor se rozhodla nechodit na pedikúru, manikúru a podobně. Líbilo se mi to, protože myslí na rodinný rozpočet. Jenže ona o sebe přestala pečovat úplně. Byla skoro pořád doma, nikam nechodila, zájem o hledání práce se den za dnem vytrácel. Je schopná trávit celé dny v pyžamu u televize a cpát se chipsy, sladkostmi a dalšími nesmysly. Dokonce už se ani nesprchuje každý den, neholí, zkrátka veškerá péče o zevnějšek šla pryč. Když už jsem poznamenal, že by si mohla čistit alespoň zuby, když mi dává pusu, byl oheň na střeše - prý na co, když je celé dny doma. To o sebe pečovala jen kvůli tomu, že chodila do práce a ven? Nechápu to. Je to odpudivé, vůbec nevoní, troufnu si říct, že i smrdí. Neříkám, že musí chodit doma v lodičkách na podpatku, ale sprchu by si denně dát mohla a umýt si vlasy nebo zuby by taky nebylo na škodu. Jak jí nějak šetrně naznačit, že to už přehání a je to odpudivé?

"Jsem v pasti, manžel mi nic nedovolí. Uvízla jsem ve zlaté kleci," stěžuje si Karolína. Terapeutka radí, co s tím

svetzeny.cz

Vyjádření psychologa Pavla Pařízka

Žena Romana prochází obtížným obdobím, které zřejmě vyvolalo změnu v jejím chování a postoji k sobě samé. Ztráta práce může vyvolat hluboké pocity nejistoty, ztráty identity a sebehodnoty, což se může projevit různými způsoby, včetně zanedbávání osobní hygieny a péče o sebe. Jedním z klíčů k řešení této situace je komunikace. Je však důležité, aby byla provedena s nejvyšší mírou empatie a pochopení, ale zároveň otevřeně. Roman by měl otevřeně vyjádřit, že vychází z obav o blaho a zdraví jeho ženy a že jeho pozice je pozice lásky a péče. Roman by zde měl ve stylu své komunikace dávat najevo, že je na její straně a že této výzvě čelí společně.

Návrh několika kroků, jak postupovat

1) Najděte vhodný čas a prostor pro rozhovor: Vyberte okamžik, kdy budete oba v klidu a nebudete rušeni. Je důležité, aby se žena cítila v bezpečí a nebyla v obraně.

2) Použijte "já" prohlášení: Vyjadřujte své pocity a obavy bez obvinění. Například místo "Ty se o sebe nestaráš" zkuste "Jsem si všiml, že se možná necítíš dobře, a dělá mi to starosti".

3) Nabídněte podporu a porozumění: Dejte jí najevo, že chápete, že prochází těžkým obdobím, a že jste zde, abyste jí pomohl. Nabídněte konkrétní způsoby, jak byste jí mohl pomoci, ať už se jedná o podporu při hledání nové práce, nebo jen být někým, s kým může mluvit.

4) Podpořte sebeúctu a sebezlepšování: Pomozte jí znovuobjevit a uznat svou vnitřní hodnotu a schopnosti. Povzbuzení k sebeúctě a seberespektu může být klíčové pro překonání jejího současného stavu. Diskutujte o jejích silných stránkách a talentech a jak mohou být využity v nových situacích.

5) Zdůrazněte osobní zodpovědnost: Je důležité, aby žena pochopila, že i přes nepříznivé vnější okolnosti má stále kontrolu nad svým osobním životem a svými volbami. Podpořte ji v tom, aby si připomněla, co pro ni v životě má smysl a co jí přináší pocit účelu a spokojenosti.

6) Profesionální pomoc: Pokud máte pocit, že její stav přesahuje to, co můžete jako partner zvládnout, může být vhodné se obrátit na terapeuta, který ženě pomůže zprostředkovat změnu perspektivy a přístupu.

Kdo je Pavel Pařízek

Psycholog, psychoterapeut a zakladatel portálu Terapie.cz, který zkracuje lidem cestu ke správnému psychoterapeutovi. Se svými klienty nejčastěji řeší problémy v rodině nebo vztazích, úzkosti, deprese či pocity vyhoření. Soustředí se i na existenciální problémy bezvýchodnosti a nesmyslnosti nebo překonávání obtížných životních situací.

Info ikona
Pavel Pařízek

O portálu Terapie.cz

Pokud se něčím trápíte, nevíte si rady nebo si pouze potřebujete srovnat myšlenky, řekněte si o pomocnou ruku. Na Terapie.cz najdete ověřené specialisty, kteří vám porozumí. Rozhodněte se pro osobní nebo online sezení klidně už zítra a začněte pečovat o svoje duševní zdraví. Správného psychoterapeuta si vyberte na www.terapie.cz.

Zdroj článku