Přejít k hlavnímu obsahu

Faktory, které podle vědců způsobují, že stárnete rychleji: Napomáhají některé zlozvyky nebo potraviny

Info ikona
Starší žena

Která žena by si přála rychle stárnout? Nejspíš žádná. A před nedávnem navíc vědci přišli s nepříjemným zjištěním, že každý stárne jinak rychle. Stárnutí napomáhají také různé zlozvyky nebo potraviny. Co byste rozhodně neměla dělat, pokud se chcete vyhnout zrychlenému stárnutí? Tady je podle vědců několik nejpodstatnějších faktorů, které způsobují, že stárnete překotnějším tempem.

Ráda byste vynalezla elixír mládí, nebo jen máte pocit, že se vám na váš vkus objevují vrásky příliš rychle? Vyzkoušejte pár změn, a omezte zlozvyky, které jsou podle vědců hlavními viníky předčasných projevů stárnutí. Britský deník The Sun nyní zveřejnil seznam doporučení na základě rad a zjištění odborníků. Čemu byste se podle něj měla raději obloukem vyhnout a co alespoň omezit?

Alkohol

Vůbec nejznámějším a nejčastějším nepřítelem věčného mládí číslo jedna je alkohol. Respektive jeho nadměrné pití. Ačkoliv se pití alkoholu týká mnoha hříšníků, patří právě lihoviny mezi nejčastější spouštěče předčasného stárnutí. Lidé, kteří to s ním přehánějí, často vypadají starší, často mají unavenou pleť a více vrásek. Kromě toho se může alkohol podle vědců z Oxfordu podílet i na vzniku mnoha závažných onemocnění, například rakoviny jater. Říkáte si teď, že si budete muset odpustit svou oblíbenou večerní sklenku kvalitního vína? Nezoufejte, nemusíte.

Podobně jako u jiných věcí je totiž dobré mít i v případě pití alkoholu neustále na paměti rčení „všeho s mírou“. Rychleji stárnout vlivem alkoholu totiž budete podle vědců až ve chvíli, kdy si budete dopřávat více jak deset sklenic piva nebo vína za týden. DNA jedinců, kteří pijí nad toto množství je totiž podle provedených vědeckých výzkumů až o dva roky starší ve srovnání s abstinujícími lidmi, nebo těmi, kteří pijí daleko menší množství.

Kouření

Skutečným protivníkem celkového zdraví, tedy nejen mladistvého vzhledu, je kouření.  Kromě toho, že je o cigaretách známo, že způsobují mnoho život ohrožujících nemocí, jejich kouření není prospěšné ani vzhledem ke stavu pokožky, nehtů či zubů. Na kůži má kouření skutečně neblahý dopad. Zejména kolem očí a úst se v jeho důsledku tvoří daleko hlubší vrásky, nechvalně proslulé jsou také kuřácké, nevalně vyhlížející, typicky žluté zuby.  

Kromě toho, že připravují organismus o mladistvost, navíc tabákové výrobky také prokazatelně zkracují délku života, a to v průměru až o deset let. Pokud se tedy chcete dožít úctyhodného věku a navíc v dobré a energické formě, kouření se raději vyhněte obloukem, nebo s ním rázně sekněte jednou pro vždy.

Neopatrné či nadměrné opalování

Mnoho žen se rádo vystavuje slunečním paprskům, protože se s opálenou, čokoládově snědou pokožkou cítí přitažlivější. Není ale tajemstvím, že přehnané či neopatrné slunění zdraví a pokožce spíše škodí. A tento fakt znovu potvrdili také vědci. Známky přibývajícího věku se totiž projevují ze všeho nejdříve na kůži a ta dostává vlivem působení přímého slunečního záření zabrat. Podle jedné ze studií japonských vědců tvoří opalování či vystavování se slunečním paprskům bez dostatečných ochranných faktorů mezi vůbec nejčastější vnější činitele, které pak negativně odrážejí na pokožku známky stárnutí.

Mezi ostatními původci stárnutí, patří podle jedné ze studií na téma vnějšího stárnutí pokožky například nezdravý životní styl či životní prostředí tvoří podle výzkumníků právě vliv UVA a UVB paprsky na pokožku a projevy stárnutí až 80 %. Ráda se opalujete a poleháváte na lehátku za zvuků šumění moře, ale nechcete stárnout rychleji? Vezměte si s sebou na pláž módní klobouk, kvalitní sluneční brýle a v neposlední řadě nikdy nezapomínejte na krém s účinným ochranným faktorem. Hodit se vám bude do teplého slunečního počasí také speciální oblečení s UVA ochrannou či ochranný balzám na rty.

Časté sezení

Vědecké průzkumy příčin dřívějšího stárnutí moc nepotěší ani jedince se sedavým zaměstnáním. Dlouhodobé sezení totiž zapříčiňuje nejen několik nebezpečných nemocí, například cukrovku či obezitu, ale podle výsledků nedávného výzkumu z roku 2017 také dřívější stárnutí. Ženám účastnícím se studie, které více seděly, zjistili vědci až o osm let vyšší biologický věk oproti jejich skutečnému věku.

Pokud i vy patříte mezi ženy pracující v kanceláři, možná se ptáte, co s tím? Naštěstí i působení tohoto rizikového faktoru můžete podle rad odborníků zmírnit. Ptáte se jak? Postačí vám k tomu každodenní půlhodinka cvičení. Každý pohyb se počítá. Jděte do práce raději pěšky, namísto jízdy autem nebo mhd. Případně alespoň vystupte z autobusu či tramvaje o několik zastávek dříve a zbytek dojděte.

Zdroj článku