Pít, či nepít? Hlavně přiměřeně

Trochu poeticky bychom mohli začít tím, že už v knize knih je psáno, bez vody nelze žít. Zatímco bez potravy se člověk obejde až 40 dnů, bez vody přežijeme maximálně týden (ovšem záleží na okolních podmínkách - na rozpálené Sahaře dochází k nebezpečné dehydrataci už za pár hodin. Voda tvoří asi 60 % naší tělesné hmotnosti. Ženy mají kvůli vyššímu podílu tukové tkáně o něco méně vody než muži. Ti mají zase více svalové hmoty, která je ze 70 % tvořena vodou. Podstatné ovšem je, že každá buňka, tkáň a orgán v těle potřebují vodu, aby správně fungovaly.

Dostatek tekutin zajišťuje plynulou látkovou výměnu a funkční ledviny, které pomáhají vyplavovat škodlivé látky z těla. Za den tělo vyloučí celkem asi 2,5 litru vody (dechem, kůží, močí a stolicí). Proto je důležité vodu zase doplňovat, aby tělo nebylo dehydrované. Nejsme velbloudi, že bychom se ráno napili a zásoba vody by nám vydržela na celý týden, a proto potřebujeme pít průběžně. Příjem tekutin je důležité přizpůsobit také aktuální fyzické zátěži a počasí. Pokud víte, že poběžíte maraton uprostřed parného léta, budete pít samozřejmě víc, než když vás čeká den v klimatizované kanceláři. 

LITR SEM, LITR TAM

Kolik má člověk za den vypít? Jednoduchá otázka, složitější odpověď. Neustále se na nás hrnou doporučení, co pít, kdy pít, kterým nápojům se raději vyhnout. Nejčastěji se tvrdí, že denně máme vypít alespoň dva až tři litry tekutin. Potřeba vody je velmi individuální a souvisí s různými okolnostmi, jako jsou zdravotní stav, tělesná aktivita, věk, pohlaví i složení jídelníčku.

Jak spočítat, kolik vody potřebujete? A co doporučují odborníci?

… CELÝ ČLÁNEK SI PŘEČTĚTE V SRPNOVÉM SVĚTĚ ŽENY! 

@svetzeny