Přejít k hlavnímu obsahu

Jak snížit vysoký cholesterol? Přinášíme vám několik osvědčených tipů

Info ikona
cholesterol

Cholesterol je velkým strašákem dnešní doby. Existuje více druhů cholesterolu, a ne každý musí být nutně škodlivý. Cholesterol je pro náš organismus nepostradatelný a ve vysoké míře je spojován s mnoha zdravotními obtížemi. Zjistěte, jakými způsoby můžete cholesterol snížit a vyhnout se tak nepříjemným komplikacím.

Co je to cholesterol?

Cholesterol je látka potřebná pro náš organismus a je základní stavební jednotkou všech buněk a hormonů. Cholesterol se vytváří v játrech i v trávicím traktu a váže se na proteiny. Pomáhá tělu zpracovávat tuky a je skvělým pomocníkem při tvorbě buněčných membrán. Z části ho tělo vyrábí samo a z části ho přijímá z potravy. Pokud je hladina cholesterolu v krvi zvýšená hrozí riziko onemocnění srdce a cév.

Na druhou stranu, jen málokdo ví, že existuje tzv. „hodný cholesterol“, který chrání proti vzniku aterosklerózy, ucpání cév, vysokého krevního tlaku nebo infarktu. Optimální hladina celkového cholesterolu by měla být 3,9–5,2 mmol/l.

Hlavní typy cholesterolu:

  • HDL: tzv. „hodný cholesterol“ odvádí nadbytečný cholesterol zpět do jater ke tvorbě hormonů, kyselin a vitaminu D, tím snižuje riziko usazování na tepnách.
  • LDL: tzv. „zlý cholesterol“ naopak transportuje cholesterol z jater, který se v případě nadbytku hromadí na stěnách tepen a může způsobit jejich ucpání, což vyvolá nežádoucí zdravotní problémy.

Pokud vám lékař oznámil, že máte vysoký cholesterol, nemusí to nutně znamenat něco špatného. Ke zvýšení cholesterolu v těle dochází z pravidla nevhodnou stravou, nadměrnou konzumací alkoholu, častým kouřením, každodenním stresem a minimálním pohybem.

Jak cholesterol snížit?

Vysoký cholesterol lze snížit přírodní cestou a změnou životosprávy. Jeden z pilířů úspěchu je pestrý jídelníček a pravidelný pohyb. Je nutné se zaměřit na nízko-cholesterolovou dietu, tedy konzumovat převážně libové maso, tuky a oleje (olivový, sezamový, avokádový). Zařadit do jídelníčku dostatek vlákniny z ovoce a zeleniny, ořechů, celozrnného pečiva a omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které naleznete třeba v mořských rybách.

Je potřeba omezit tučná a smažená jídla, cukr, mléčné výrobky, bílé pečivo a vyhýbat se uměle zpracovaným potravinám. Pravidelný pohyb se odráží na celkovém zdravotním stavu jedince a je také dobré dopřát tělu kvalitní a pravidelný spánek.

Co nabízí příroda?

Dalšími účinnými pomocníky, jak snížit vysoký cholesterol jsou bylinné čaje, zdravé potraviny či jiné doplňky stravy. K celkovému vyčištění krve napomáhá například heřmánkový nebo pampeliškový čaj, dále červená řepa, skořice, droždí, hlíva ústřičná, kustovnice čínská, kurkuma, cibule nebo česnek.

Heřmánkový čaj, nejlépe sypaný, si připravte každé ráno nalačno. Pokud se vám nezamlouvá heřmánek, můžete sáhnout po měsíčku lékařském, přesličce polní nebo pampelišce. Čaje je dobré pít i preventivně, protože bylinky, mimo jiné, skvěle působí na kvalitnější spánek a uklidňují po náročném dni. Červená řepa je bohatá na antioxidanty, a i když v našich končinách není příliš oblíbená, tak dokáže efektivně pomoci. Můžete ji rozmixovat jako smoothie s rostlinným mlékem a banánem nebo nakrájet na malá kolečka a opéct v troubě jako chipsy.

Běháním či jógou k lepšímu zdraví

Připravte se na to, že snížení cholesterolu není záležitostí jednoho dne. Můžete svůj stav zlepšit pravidelným běháním nebo alespoň dlouhými procházkami. Pokud zrovna neholdujete těmto aktivitám, tak se zkuste na pár minut denně protáhnout. Ne nadarmo se říká, že jóga uzdravuje tělo i mysl. Ranní meditací to celé dotáhnete k dokonalosti a sami brzy ucítíte zlepšení.

Nepodceňujte svůj zdravotní stav. Nezapomínejte ani na pravidelné preventivní prohlídky u svého lékaře. Zdraví je to nejcennější, co člověk má a je potřeba se o to dobře starat.

Zdroj: healthy, healthdirect, heart