Přejít k hlavnímu obsahu

Módní ikony 1: Skromná Coco, éterická Elsa, kouzelná Audrey

Módní ikony 1: Skromná Coco, éterická Elsa, kouzelná Audrey

Některé módní trendy asi nikdy nevyhasnou – něco jako jejich „odkaz“ se najde v šatníku každé ženy. Představíme vám tři dámy, jež se do dějin módy zapsaly navždy.

Galerie: Módní ikony 1: Skromná Coco, éterická Elsa, kouzelná Audrey

Skromná Coco

Gabrielle Coco Chanel (1883–1971) pocházela z opravdu skromných poměrů. Narodila se jako nemanželské dítě a po smrti matky strávila několik let v klášteře. Veselé to asi nebylo, ale svůj význam to mělo – Coco zaujalo účelné oblečení jeptišek. To později originálně využila, když uvolnila ženy z korzetu a vymyslela pro ně jednoduchý a praktický styl. Jako první také prosadila černou barvu jako módní trend pro bohaté dámy (do té doby to byla barva příslušející komorným a služebnictvu). Jejím nejproslulejším modelem jsou univerzální malé černé šaty, kterými povýšila „módu pro služky“ do oblasti haute couture.

Éterická Elsa

Elsa Schiaparelli (1890–1973) a Coco Chanel byly velké rivalky a konkurentky. Nejenže si navzájem přetahovaly zákaznice, ale také byly rozdílné jako den a noc: praktická Coco se považovala za „švadlenu“ a vyznávala jednoduchý a strohý styl, idealistka Elsa se pokládala za umělkyni a vyžívala se v motivech snů, psíků, balonků a motýlů. Zatímco Coco si všechno v životě musela vydřít, Elsa měla zázemí ve své aristokratické rodině a měla šanci neomezeně experimentovat. Inspirovala se v surrealismu – spolupracovala se Salvadorem Dalím a s řadou dalších umělců. Nechala ženy kráčet v kloboucích, které vypadaly jako konzervy na talíři a v šatech působících jako kusy nábytku. Světu tak ukázala, že věci nemusejí být takové, jaké se na první pohled zdají.

Kouzelná Audrey

Mladá Audrey Hepburn (1929–1993), filmová hvězda padesátých let, byla „módním dítětem“ slavného návrháře Huberta de Givenchy, který se vyučil v salonu Elsy Schiaparelli. Audrey, štíhlá dívka s velkýma očima, se stala jeho maskotem a současně věrnou zákaznicí. Jeho modely se tak objevily v řadě úspěšných filmů. Oblékal ji do skvostně vypracovaných vlněných střihů s „áčkovou“ siluetou a do pouzdrových šatů (v nich zazářila i v legendární Snídani u Tiffanyho). Givenchyho střihy bylo možné konfekčně snadno napodobit – pouzdrové šaty, které po vzoru Chanel zdůrazňovaly ženskou siluetu, si získaly obrovskou oblibu a jsou trendy dodnes, stejně jako další Givenchyho nápad: volná záda na večerních róbách.

Zdroj: FashionDays.cz

Foto: Fashion Days Fashion Academy/Z knihy Jany Máchalové: Budiž móda (3)