Nepodceňujte bolest při sportu! Je prvním varováním

Bolest po tréninku je vlastně příjemná - i když nemůžete skoro chodit, vítě jistě, že byl pohyb účinny. Nemusí to ale platit vždy, v některých případech může být bolest prvotním varováním před problémem mnohem větším a trvalejším. „Naše tělo je k pohybu stvořeno a v běžné populaci je spíše těžké najít někoho, kdo se sportu věnuje přes míru,“ tvrdí Markéta Brožová, hlavní trenérka Contours fitness pro ženy. „Hlavně v začátcích sportování se často objevuje namožení svalů a únava. Tělo není na zátěž zvyklé a namožené svaly umějí pěkně potrápit,“ říká trenérka.

„Je to důkaz toho, že se s nimi pracovalo a ony přirozeně reaguji. Takže pokud po tréninku o žádném svalu ani nevíte, je to špatně. Měli byste tělo trochu cítit, a pokud se dostaví mírná bolest, není to neobvyklé. Čím častěji cvičíme, tím víc bolest ustupuje, a cítíme se naopak velmi příjemně,“ dodává.

Podle Markéty Brožové ale musíte zpozornět, pokud vás trápí ostrá, bodavá bolest. „Jestliže cítíme obtíže také v kloubech, v páteři, není něco v pořádku a je dobré se poradit s odborníkem,“ doporučuje trenérka Contours fitness. Potíže určitě nepodceňujte, i když jsou drobné. Jejich zanedbání může vést k chronickým stavům, které vám znepříjemní nejen další sportování, ale mohou vás také omezovat v běžném životě.

Kolik sportu je moc? 

Při pohybu si můžeme ublížit nejen kvůli přehnané zátěži. Počet sportovních zranění celkově narůstá. Příčinou je jednak všeobecný tlak na výkonnost, jemuž ale podléhat nemusíte, a pak rovněž další dva faktory, které už naštěstí máte plně ve svých rukou - pravidelnost cvičení a správná výbava. Prevence je prostě základ.Rozcvička a protažení před každým výkonem vás rozehřejí a zvýší přítok krve ke svalům, které jsou potom pružnější a připravenější. Ani po sportu se nezapomeňte důkladně protáhnout, svaly se tím uvolní. 

Během fyzické aktivity také zbytečně neriskujte, nepřetěžujte se a zátěž zbyšujte postupně. „Vždycky záleží na tom, jaký druh pohybu zvolíte. Pokud budete kombinovat například posilovnu, běh a plavání, můžete se těmto koníčkům věnovat klidně denně. Těm, kdo se sportem začínají, bych samozřejmě doporučila postupně přidávat zátěž. Není na škodu poradit se s odborníkem, který vám vybere vhodný typ pohybu a pomůže sestavit tréninkový plán,“ radí lektorka. Můžete také zkusit využít osobního trenéra, který správně odhadne vaše možnosti. 

Jaké šrámy jsou „v módě“?

Zranění, jež se nejčastěji řeší v ordinacích lékařů, souvisejí i s typem sportu, který je zrovna trendy. Nově se třeba objevují bolesti kyčlí kvůli námaze při józe či zranění způsobená skákáním na trampolíně. Více než 50 % sportovních úrazů tvoří klasická poranění kolene, která hrozí při oblíbených kratochvílích, jako jsou běh, aerobik, fotbal nebo volejbal. Při dlouhodobém zařížení rukou (nejen) při tenise se může ozvat tzv. tenisový loket (bolestiv zánětlivé onemocnění šlachy). „Každý sport má svá rizika,“ potvrzuje trenérka Brožová. „Při lyžování trpí kolena, při běhu jsou v ohrožení celé nohy. V posilovně patří mezi nejčstější úrazy natažení či narušení vazu či svalu.“

Ženy versus muži 

Přeborníky v úrazech jsou celkově muži. Pro ně je typické zranění zad, krku a obličeje, zlomeniny nebo úrazy hlavy. Zanedbávají totiž rozcvičení před sportem nebo si ublíží při srážce s druhou osobou, ovšem díky odolnější tělesné konstituci se rychleji „oklepou“ a nemívají tak často trvalé následky jako ženy. 

Žebříček nejčastějších zranění

  • poranění kolene
  • natažení svalu
  • poranění kloubů, menisků, vazů nebo chrupavky
  • podvrtnutí nebo výrony kotníku
  • tenisový loket
  • zranění ramene
  • zánět Achillovy šlachy
  • otřes mozku 
  • bolest bederní páteře 

@svetzeny