Přejít k hlavnímu obsahu

„Na začátku nám pomohli studenti,“ říká s úsměvem Jan Janák, majitel CrossCafe

Když v roce 2007 otevíral Jan Janák svojí první kavárnu, okolí ho odrazovalo, že o kávu v kelímku nebude mít nikdo zájem. Po otevření denní tržby nepřevyšovaly tisíc korun, ale se začátkem semestru se do univerzitní Plzně vrátili studenti, které tento koncept nadchl, a postupně je následovali i další zákazníci. Dnes má CrossCafe v Česku dvacet poboček. Cesta k úspěchu byla ale občas trnitá a dlouhá, začala už v roce 1991.

Jak jste se jako vyučený instalatér dostal k podnikání v gastronomii?

Před revolucí jsem ve svém oboru opravdu pracoval v bytovém družstvu, ale nijak mě to nenaplňovalo. Hned po revoluci v prosinci 1989 jsem využil příležitost a rozhodl se, že budu podnikat. Začátky byly složité, musel jsem se toho hodně naučit. První restauraci jsme si otevřeli s bratrem. Ze začátku jsme si sami museli hrát hosty, aby to tam nevypadalo moc prázdně. Když jsme se domnívali, že už o gastrobyznysu víme více, otevřeli jsme další restauraci. A opět jsme se učili. Po čase uzrál nápad provozovat moderní kavárny.

Jaké největší překážky jste museli ze začátku překonat?

První pobočku CrossCafe jsme si otevřeli v Plzni, kde máme dodnes nejsilnější pozici. Po otevření kavárny se ale opakovala stejná situace jako při otevření první restaurace. Podnik zel prázdnotou, denní tržby byly mizivé. Vše se změnilo se začátkem školního roku, kdy se do města vrátili studenti, kterým se tento koncept líbil a naši kávu si oblíbili. Trochu jsme narazili i po expanzi do Prahy, kam jsme přišli s velkým sebevědomím po úspěchu v Plzni. V hlavním městě je ale jiná konkurence, takže začátky byly těžké. Trvalo dlouho, než tržby začaly stoupat.

Kaváren vzniká každý rok hodně a konkurence už je velká i v menších městech. Jak se vám podařilo prorazit?

Klíčů k úspěchu je hned několik. Kaváren je sice dost, ale pro kávu lidé nechtějí chodit někam daleko, ve městě se jich tak uživí hodně. Proto si vybíráme strategická místa, která lidé míjejí třeba při přestupu po cestě do práce. Zároveň se snažíme vytvářet příjemný prostor, kde se všichni cítí dobře. V CrossCafe potkáte studenty nad učebnicemi, maminky na mateřské, důchodce i obchodníky při jednání. K tomu všemu se snažíme nabídnout špičkový produkt v podobě prémiové kávy, zákusků a také čerstvě připravovaných sendvičů. Vymýšlíme si vlastní receptury, pečlivě vybíráme dodavatele všech surovin a než cokoliv pustíme na veřejnost, ochutnáváme a testujeme.

Jaké máte plány do budoucna? Chystáte expanzi do zahraničí?

Ne, naopak. Chceme vytvořit kvalitní nabídku pro ty, které známe nejlépe – pro Čechy. Kromě toho cítím změnu, že je tady nějaký opak globalizace, možná bych to nazval lokalizací. Lokální záležitost je pro zákazníka stále významnější. Do budoucna ale počítáme s tím, že se musíme pořád inovovat a reagovat na aktuální trendy. Největší inovací v posledních deseti letech byla výměna kávovarů a směsi kávových zrnek. Teď používáme svou vlastní originální směs kávy od italského dodavatele. Konkurenci sledujeme, abychom byli v obraze, co kdo jak dělá. Jinak si jdeme dost svou cestou. Meleme si svou!