Dnes je světový den menopauzy: 3 tipy, jak ji přežít v klidu a pohodě

Menopauza obvykle nastupuje okolo 51 let. První příznaky se ale objevují dříve. I sedm let před poslední menstruací mohou ženy pociťovat návaly horka, noční pocení, změny nálad, větší zapomnětlivost, bolesti hlavy, problémy se spánkem či přibývání na váze. Už po 40. roce života je proto vhodné změnit životní styl.

1. Přejezte problémy

Průběh mnohých fyzických problémů ovlivníte skladbou svého jídelníčku. „Jídlo může zmírnit či eliminovat zejména přibývání na váze, zvyšující se hladinu cholesterolu, ale třeba i únavu nebo psychickou nepohodu,“ radí gynekolog MUDr. Pavel Turčan. Vhodné je jíst vícekrát denně v menších porcích, zaměřit se spíše na bílé maso, ryby, luštěniny a dostatek čerstvé zeleniny. K večeři pak volte už jen polévky nebo salát. Pro tělo je také důležitý dostatek látek zvaných fytoestrogeny. Jde o rostlinné hormony, které mají podobnou strukturu jako ženské pohlavní hormony. Najdete je v červeném jetelu, sóje nebo kanadských brusinkách. Sáhnout můžete rovněž po vhodných potravinových doplňcích (například Sarapis, Menoflavon, FYTOFem), které obsahují vitaminy, minerály a výtažky z jetele.

2. Milujte se o sto šest

To, že všechny ženy skončí v klimakteriu se sexem, je mýtus. Libido sice skutečně klesá, takže se mírně snižuje frekvence milování, ale to neznamená, že ženy po přechodu žijí v nuceném celibátu. Sex navíc může být velmi přínosný. Je totiž prokázáno, že příjemné pocity a vyšší prokrvení těla nás zbavují bolesti a podporují vyplavování hormonů dobré nálady. Některé ženy může trochu „brzdit“ suchost poševních sliznic, ale i ta je jednoduše řešitelná. Pomohou například čípky s kyselinou hyaluronovou a strava bohatá na fytoestrogeny.

3. Zkuste léčivou jógu

Výborné výsledky zaznamenávají ženy, které se začaly věnovat hormonální józe. Díky ní se aktivuje tvorba hormonů a má příznivý dopad i na činnost celé řady orgánů (vaječníků, štítné žlázy, hypofýzy a nadledvinek). Hormonální jógová terapie navíc účinně odbourává stres, tlumí emoční problémy i nespavost a ve neposlední řadě vede k aktivaci individuální energie (prány) zodpovědné za celkovou kvalitu života. Nemusíte přitom docházet do žádného jógového studia. Stačí, když se zapíšete na kurz, kde osvojíte jednotlivé asány, a potom už budete ve volných chvílích cvičit doma.

 

 

@svetzeny