Krok přes „přechod“ 2: Co pomůže

* Nejčastěji jde o tzv. hormonální substituční terapii. Předcházet by jí měla kontrola na mamografu, ale také gynekologické vyšetření zahrnující ultrazvuk malé pánve, cytologii, vyšetření krevního tlaku, cholesterolu a jaterní testy. Možná se vám do pilulek s hormony nechce, ale medikamentů existuje celá řada. Lékař vám pomůže vybrat takové, jež vás potíží zbaví nebo je alespoň zmírní.

* Některé ženy hormony užívat nemohou, jiné je ze zásady odmítají. Pak je na místě užívání rostlinných léčiv. Jsou dostupné jako doplňky stravy, které koupíte v lékárně. Nebo se vydejte za fytoterapeutem, jenž vám připraví čaj či tinkturu na míru. Bylinkáři doporučují zaměřit se současně na pročištění a povzbuzení činnosti jater.

* S vyšším věkem se zpomaluje metabolismus a vaše tělo už nepotřebuje tolik energie jako ve dvaceti. Hlídejte si proto svůj denní energetický příjem.

* Nezapomínejte na vhodnou životosprávu, jezte častěji a po menších porcích, omezte tučná a ostrá jídla, alkohol a kouření. Do jídelníčku zařaďte potraviny s obsahem vitaminu D, vaše tělo ho kvůli chybějícím hormonům začne odčerpávat z kostí a vám díky jeho nedostatku hrozí řídnutí kostí (osteoporóza).

* Pamatujte na dostatek pohybu, nejlépe na čerstvém vzduchu. Udržíte váhu v normě a zpevníte si tělo. Díky vyplaveným endorfinům budete mít také hned lepší náladu.

* Existují různé potravinové doplňky, které můžete v období přechodu zkusit užívat v rámci prevence před klimakterickými potížemi. Lze je běžně koupit bez předpisu v lékárně. Neobsahují hormony, ale jejich složení nabízí nejčastěji výtažky z různých rostlin.

Foto: Depositphotos (1)

@svetzeny