Tajemství biorytmů 2: Kondice během dne

Skřivani versus sovy

Sice skutečně existují spíše ranní a spíše večerní typy, ale toto dělení je značně přeceňováno a je dáno více životním stylem než nějakou predispozicí. Z biologického hlediska může být rozdíl mezi těmito skupinami nejvýš dvě hodiny. Nenutí-li vás k tomu pracovní povinnosti, vyvarujte se extrémů.

* Ráno

(skřivani 5–8 h., sovy 7–10 h.)

Chce to pomalý a klidný rozjezd, osobní rituály (cvičení, procházka, čajík, kávička…). Dopřejte tělu i duši čas!

* Dopoledne

(skřivani 8–12 h., sovy 10–14 h.)

Klidně „dupněte na plyn“ – v této části dne je organismus schopen vrcholných výkonů (rychle a přesně vám to myslí, dobře se soustředíte, máte dost fyzických sil i psychické odolnosti a mentální invence, vše vám jde snáz než jindy).

* Po poledni

(skřivani 12–13 h., sovy 14–15 h.)

Zklidněte se a odpočiňte si. Věnujte se jen nenáročným činnostem. Důležité porady a vyčerpávající úkoly (pokud jste je rozumně nezvládli dopoledne) odložte na později.

* Odpoledne

(skřivani 13–17 h., sovy 15–19 h.)

Rozjezd by měl být pozvolný, ale pak zase můžete přidat na tempu i na zátěži – tělo a mysl budou opět podávat velmi dobré výkony, duše už je také znovu v kondici.

* Večer

(skřivani 17–22 h., sovy 19–24 h.)

Zklidňujte se postupně – nikoli rázným skokem z hektického pracovního tempa rovnou do relaxačního nicnedělání. Pokud vysloveně nemusíte, neplánujte si na pozdní večer či noc obtížnou práci, ale ani psychicky náročnou zábavu.

* Noc

(skřivani od 22 h., sovy od 24 h.)

Spěte! Nepřetržitý spánek by měl trvat podle vaší individuální potřeby (již silou vůle ani „tréninkem“ nezlomíte!) zhruba 5–8 hodin. Pro posilující spánek byste měli (aspoň většinou, výjimky nevadí) usnout nejpozději o půlnoci.

Foto: Depositphotos (1)

@svetzeny