Přejít k hlavnímu obsahu

Ztracený kufr i pěkné počasí: Podívejte se, co si můžete pojistit

Plánování dovolené není jen o výběru destinace, balení kufrů a shánění letenek. Je důležité pojistit se i proti případným karambolům, které by vám mohly zasloužený odpočinek pokazit. Ze kterých produktů na trhu vybírat a jaký se vám nejvíc vyplatí?

Pojištění vám může ušetřit mnoho peněz, přitom stojí jen řádově pár set korun. Rozhodně se nevyplácí jej podcenit. Pro lepší orientaci jsme sestavili krátký přehled produktům nad kterými byste měli minimálně zauvažovat. 

Cestovní pojištění je základ

Naprostou samozřejmostí by pro vás mělo být cestovní pojištění. Vyberte produkt, který nabízí trojkombinaci - pojištění léčebných výloh, úrazové pojištění a pojištění odpovědnosti za škodu. Při cestování, obzvláště s dětmi, se vyplatí sjednat i pojištění odpovědnosti za škodu. Zde doporučujeme alespoň limit 2 miliony pro případ způsobení újmy na zdraví, 1 milion pro škody na věci a 500 tisíc pro případ finanční škody.

Na cestovní pojištění by turisté neměli zapomínat ani v případě dovolené v tuzemsku. Pojištění léčebných výloh je sice kryto ze zdravotní pojistky, pro tuzemskou dovolenou se ovšem rozhodně vyplatí sjednat jak úrazové pojištění, tak i pojištění odpovědnosti za škodu.

Když pak nemůžete odjet

V dnešní době je celkem běžné, že využíváme First Minute nabídek, kde je možné ušetřit i třetinu nákladu, který bychom vynaložili při objednání v hlavní sezoně. Před cestou na dovolenou vás však mohou postihnout nečekané události, které vám v odjezdu zabrání. Vyplatí se proto zařídit pojištění storna zájezdu. To slouží k úhradě stornopoplatků, jež při zrušení dovolené na poslední chvíli účtuje cestovní kancelář.

Podmínky pojištění se u každého poskytovatele liší. Pojišťovny například často vyplácejí pouze 80 % výše stornopoplatků, na druhou stranu ale mají nižší počet výluk z pojištění. V každém případě však platí, že pojištění storna je vhodné uzavřít co nejdříve po objednání zájezdu, nejzazší termín pro jeho sjednání je u většiny institucí s poslední platbou za zájezd.

Nelíbí se vám cestovka? 

Stává se, že najdete krásný zájezd, který vám vyhovuje po všech stránkách - ovšem, má jednu chybičku. Cestovní kancelář, která jej pořádá, není úplně známá. Co teď? V takových případech poslouží například pojištění Faktor 100, které nabízí cestovní agentura Invia. V případě krachu pořádající české cestovní kanceláře klient obdrží zpět 100 % svých uhrazených peněz nejpozději do 30 dnů, a to formou poukazu, za který si může ihned nebo během celého roku vybrat náhradní zájezd.

Pojištění zavazadel dobře zvažte

Na trhu je dostupné i pojištění zavazadel. Tady je třeba ale zvážit, jestli jej skutečně potřebujete. „V případě letecké nebo jiné organizované dopravy je za případnou ztrátu zavazadel odpovědná přepravní společnost, která vzniklé škody hradí z vlastního pojištění. V případě cestování na vlastní pěst se ale pojištění zavazadel může vyplatit,“ říká Michal Tůma z Invia. 

Výši limitů si nastavte dle hodnoty věcí, které budete převážet, vybavení auta se před cestou vyplatí též vyfotit. Většina pojistek se poté týká pouze předmětů uvnitř vozidla, jež musejí být prokazatelně chráněny před odcizením.

Počasí oplývá řadou výjimek

Podobný případ je i při pojištění takzvané klidné dovolené (nabízí jej například společnost AXA), které vás má ochránit před nepřízní počasí. To přitom není klasifikováno jako vytrvalý déšť, ale postačí i oblačno nebo zataženo, a to po dobu delší než je polovina dovolené.

Výhodou je, že nemusíte nic dokazovat - to zajišťuje spolupráce s hydrometeorologickou stanicí, naopak sporná je pak doba, která znamená polovinu dovolené. Nezapočítává se do ní příjezdový den a odjezdový den a nesmí překročit 15 dní. Zahrnuty nejsou ani všechny destinace a měsíce. Pojištění je vztažné na hlavní sezonu a zahrnuje jen jižanské země.