Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznáte, že máte doma manipulátora: lže, zastrašuje, vydírá nebo vás dokonce fyzicky trestá

Info ikona
Manipulátor

Láska a vztahy jsou složitá věc, o to víc, když se chytnete na udičku manipulátorovi. Existují ale určité vzorce chování, které mohou pomoci tyto osoby odhalit.

Asi každý člověk již zažil špatný vztah, zamiloval se do nepravého, ochutnal hořkost nevěry nebo zrady od partnera. Ale co když narazíte na manipulátora, který vás citově vydírá?

Jak se projevuje manipulátor ve vztahu?

Lidé, kteří manipulují, používají mentální zkreslení a emocionální zneužívání k ovlivňování a ovládání druhých. Jejich záměrem je mít moc a kontrolu nad druhými, aby získali to, co chtějí. Manipulovat s vámi může člověk, který vás dobře zná a ví, co na vás platí. Nemusí to být zákonitě jen partner, ale těm to jde většinou nejlépe. Pokud osoba provádějící manipulaci získává to, co od vás chce, bude v manipulaci pokračovat, dokud se nerozhodnete, že musí přestat, a aktivně a záměrně ji neukončíte.

Rozpoznat manipulaci není lehké!

Rozpoznat manipulaci ve vašem vlastním vztahu může být obtížné, protože může začít nenápadně. Postupem času se manipulativní chování ve vztahu může stát každodenní dynamikou vztahu s vaším partnerem.

Jak manipulátora odhalit?

Lže vám partner, zastrašuje vás, fyzicky a psychicky vás trestá nebo používá pasivní agresivitu? To vše proto, aby ukázal, že se mýlíte a on má pravdu. Můžete se cítit zmatení, nejistí v tom, co si máte myslet nebo cítit, a přistihnete se, že se omlouváte za něco, co jste neudělali špatně. Pokud ve vás někdo soustavně vyvolává pocit citového vyčerpání, úzkosti, strachu nebo pochybnosti o vlastních potřebách, myšlenkách a pocitech, je pravděpodobné, že se ve vztahu může vyskytovat citová manipulace.

Příznaky citové manipulace mohou být nenápadné nebo zjevné, ale bez ohledu na to, jak se projevují, manipulace poškozuje váš vztah, sebevědomí a sebeúctu.

Co říkají odborníci

Typickou technikou, kterou takoví lidé používají, je tzv. FOG. Pojmenovala ji americká psycholožka Susan Forwardová, autorka bestselleru Emocionální vydírání. Fog je v anglickém překladu mlha, ale je to také zkratka (FOG): fear, obligation, guilt, tedy strach, závazek, vina.

To jsou tři emoce, které se vyděrači snaží vyvolat

Susan Forwardová popisuje čtyři druhy citových vyděračů. Ty se můžou navzájem kombinovat, jelikož jeden člověk může mít více tváří.

  1. Trestající – vyhrožují jak psychicky, tak fyzicky, tak trestají své partnery, zde je potřebná odborná pomoc.

  2. Sebetrestající – nevezmou za sebe zodpovědnost a neustále potřebují ujišťovat o vaší loajálnosti.

  3. Trpitelé – své neštěstí budou dávat za vinu ostatním a neustále vás obviňovat, často vyhrožují sebevraždou.

  4. Mučitelé – tito jedinci vám slibují lásku, peníze nebo další věci za vaše dobré chování, mohou se z nich stát trestající.

Jak vypadají příklady manipulace v praxi?

  • Kdybys mě milovala, šla bys se mnou dnes večer do kina!

  • Jestli mě opustíš, tak se zabiju!

  • Pokud něco řekneš, draze za to zaplatíš!

  • Udělej to pro mě nebo to udělá někdo jiný!

Výše uvedené příklady používají taktiky, jako je podsouvání viny nebo naznačování, že je vám na partnerovi nezáleží, vy pak s pocitem viny uděláte to, co si přeje.

Proč se tak manipulátoři chovají?

Psychologové se shodují, že lidé manipulují s ostatními, aby získali to, co chtějí a zároveň chránili své ego a nemuseli nést odpovědnost za důsledky svých činů. Mohou cítit potřebu trestat, ovládat nebo dominovat svému partnerovi. Mohou usilovat o soucit nebo pozornost nebo mít jiné sobecké motivy. Mohou se také snažit partnera změnit nebo opotřebovat ve snaze uspokojit své vlastní potřeby. Vztah s takovým člověkem povede k toxicitě.

Jak tuhle situaci řešit?

Většinou nemůžete změnit osobnost člověka a pracovat s manipulátorem bude náročné a vyčerpávající. Můžete ale zkusit nastavit hranice, hlavním bodem je komunikace, pokud ani to nepomáhá je dobré zajít za odborníkem nebo minimálně požádat o pomoc rodinu a přátele. Nicméně to by si musel daný jedinec uvědomovat své problémy a chtít na nich pracovat.

Zdroje: psychology.com, healthline.com, psycho.com, idnes.cz