9 tipů proti letnímu nachlazení

1. Pryč s mokrými věcmi 

Při koupání se postupně ochlazujete, člověk by neměl do vody skákat rozehřátý. A také se nekoupejte příliš dlouho. Jakmile vylezete z vody, rychle se osušte a vyměňte mokré plavky za suché. Zánět močového měchýře a močových cest není nijak příjemný. Když už vás ale potká, pomohou přírodní přípravky obsahující extrakt z brusinek. Převléknout byste se měla také po sportu. Zůstávat v propoceném oblečení se vám nemusí vyplatit. Mokré věci totiž ochlazují tělo a to se hůř brání útokům virů.

2. Hurá do stínu

Delší pobyt na slunci - zejména kolem poledne, kdy je UV záření nejvíce silné - škodí nejen kůži, ale také oslabuje obranyschopnost organizmu. Radši se držte ve stínu. 

3. Zmírněte klimatizaci 

Klimatizace v autě nebo v byytě by v porovnání s venkovní teplotou neměla prostor ochlazovat o více než 5 °C. Velké teplotní rozdíly totiž naši obranyschopnost vystavují velkému stresu. Navíc v klimatizovaných místnostech zpravidla mírně táhne. Člověk sice chlad zpočátku vnímá jako velmi příjemný, ale až příliš pozdě si uvědomí, jak moc tělo prostydlo. Před nachlazením a bolestmi svalů způsobenými „ofouknutím“ pomůže tenký svetr, který si raději navlékněte hned při vstupu do chladné místnosti. 

4. Ponožky s sebou 

I přes přes den bývá vedro, navečer se může citelně ochladit. Chystáte-li se strávit večer venku, rozhodně si přibalte sako či svetřík a ponožky, protože studené nohy představují velké riziko nachlazení. Ponožky k letním šatům sice zrovna nejsou módní hit, ale je lepší jeden večer vypadat trošku divně než strávit týden s rýmou. Případně si přehoďte přes nohy lehkou deku. Dobrou volbou je také plná obuv - trendy tenisky se hodí jak k šatům, tak ke kalhotám či kraťasům.

5. Dodržujte pitný režim

Při velkém horku tělo potřebuje doplnit minimálně 2 litry tekutin. Dostatečná hydratace zabrání vysychání sliznic, které po vysušení nemohou dostatečně plnit svou ochrannou funkci proti choroboplodným zárodkům. Také v klimatizovaných prostorách je potřeba hodně pít, protože suchý vzduch sliznice rovněž zatěžuje. 

6. Pozor na ledové pití

Proč byste se měla za horkých dnů raději vzdát ledových nápojů a lahodné zmrzliny? Zpomalují totiž prokrvení v ústech a jícnu. Právě na to čekají viry, které pak mají s proniknutím do těla snazší práci.

7. Posila pro imunitu 

Vitaminy a minerální látky posilují obranyschopnost. Jejich nejlepším zdrojem je čerstvé ovoce a zelenina. Čím pestřeji se stravujete, tím větší jistotu máte, že vaše tělo bude dostatečně zásobeno všemi cennými látkami. A kdy jindy si tak pochutnáte na čerstvém ovoci a zelenině než právě teď v létě? 

8. Čistota půl zdraví 

Choroboplodné zárodky nejčastěji putují z ruky do ruky. Pokud se infikovanými prsty dotknete úst nebo nosu, budete mít nejspíš nenedlouho o zábavu postaráno. Nejlepší prevencí je proto pravidelné a důkladné mytí rukou a vyhýbání se rychlému jídlu za chůze po městě. 

9. Obrana v akci 

V počáteční fázi nachlazení se rozhoduje o tom, zda tělo dokáže rozšíření viru zabránit, nebo ne. V průběhu krátké chvíle prvních příznaků se ještě dá něco dělat. Čím více tělo při obraně podpoříte, tím efektivněji zasáhne jeho sebeuzdravovací mechanizmus. Smysl mají homeopatické přípravky. Aktivují obranyschopnost a zbrzdí nachlazení. A pokud přece jenom onemocníte, odpočiňte si a hodně pijte. Především při horečce potřebuje tělo klid.

@svetzeny