Přejít k hlavnímu obsahu

KVÍZ: Vraťte se s námi do dětství a zjistěte, jak dobře znáte slavné hračky

Info ikona
skládání stavebnice

Hráli jste si jako dítě rádi? To se snad ani nemusíme ptát! Nepochybujeme vůbec o tom, že možná ještě někde tajně ukrýváte svého oblíbeného plyšového medvídka, nebo sbírku angličáků. Někdo byl na panenky, někdo na stavebnice, někdo miloval míč. Ať tak jako tak, hra byla nedílnou součástí našeho dětství. A to je dobře!

Měření

Hra nás v dětství formuje. Díky hře se učíme. Hračky a hraní rozvíjí naše schopnosti už od prvních dnů. Stačí si vzpomenout na to, jak se miminka natahují za barevnými zvířátky. Tím se učí ovládat své motorické schopnosti. Jak dny, týdny, měsíce a roky přibývají, hračky a hry se stávají stále sofistikovanějšími a komplexnějšími. 

Stále ale prospívají vývoji dítěte po všech stránkách. Ať už jde o pohyb, kognitivní schopnosti, logiku, či vytrvalost. Všechno to zvládáme stále lépe a lépe i díky tomu, že jsme jako děti byli hraví. Hra je prostě dětská superschopnost. Nedá se ani spočítat, kolik architektů je dnes ve světě díky tomu, že se v dětství zamilovali do stavění stavebnic LEGO®, kolik lékařů začalo svou kariéru v ordinaci plné plyšových zvířátek a kolik vědců pracuje v laboratořích díky tomu, že se v deseti letech po prvé koukli do dětského mikroskopu a objevili, jak fascinující svět nás obklopuje. 

Svět se ale mění, bohužel

Dnes až pětina dětí u nás i ve světě stráví hraním týdně méně času, než většina dospělých denně prokliká na svých chytrých telefonech. Nedávná celosvětová studie společnosti LEGO sbírající data také v České republice bohužel zjistila, že děti tráví hraním v průměru pouhá 2 % svého času týdne, teda asi 7 hodin. A každé páté dítě si hraje dokonce méně než tři hodiny týdně. Pro srovnání – průměrný dospělý člověk stráví 26 hodin týdně „scrolováním“ na svém chytrém telefonu. 

Info ikona
dítě při hře

Stejná studie také zdůraznila, že 45 % českých rodičů dává přednost aktivitám zaměřeným na výsledek dítěte před volnou hrou, protože věří, že je to v budoucnu povede k většímu úspěchu. Mezi takové aktivity rodiče řadí především sportovní kroužky, výuku jazyků a různá doučování.

Tento stav je alarmující a může mít na vývoj dalších generací opravdu fatální následky. Dr. Paul Ramchandani, profesor hry na Cambridgeské univerzitě, říká: "Prostřednictvím hry si děti rozvíjejí základní dovednosti, které posilují všechny ostatní oblasti jejich vývoje, učení a růstu. Pokud má dítě dostatek času na hru, může si rozvíjet dovednosti včetně kreativity, sebedůvěry, řešení problémů a komunikace, které mu v pozdějším životě pomohou plně rozvinout svůj potenciál."

Zpátky ke stavebnicím, panenkám a vláčkům

Nejde ale jen o přirozený vývoj a podporu dětských dovedností, schopností a snů. Hra totiž prospívá nejen dětem. Podle 95 % rodičů dělá hraní si šťastnější celou rodinu, buduje silnější rodinné vazby a zlepšuje pohodu. Jinými slovy, čas hraní je pro štěstí v rodině stejně důležité, jako čtení pohádky před spaním. Dovolte dětem být dětmi. A vraťte se aspoň na chvíli do dětství s nimi. Jsme si jisti, že to bude víc než příjemné. 

Je nasnadě odložit mobil a znovu se vrhnou ke krabici s hračkami. Jste na to připraveni? Začněte tím, že nahlédnete do archivů a otestujete se v našem kvízu, jak dobře hračky znáte. 

 

AD

Partnerem kvízu je společnost LEGO a její kampaň Hravost je tvá superschopnost, v rámci které vybízí rodiny k tomu, aby hře daly doma prioritu – začít mohou třeba na světový den hraní 12. října, nebo kterýkoliv jiný den v roce. Posláním společnosti LEGO Group je díky hře inspirovat a rozvíjet tvůrce budoucnosti. Systém LEGO in Play, jehož základem jsou kostky LEGO, umožňuje dětem a fanouškům vybudovat a přetvořit cokoliv, co si umí představit.