Přejít k hlavnímu obsahu

Zvládáte práci z domova? Máme pro vás pár rad, jak vám to půjde ještě lépe!

Mnohokrát jste si v práci říkaly, jak úžasně byste dokázali využít home office? Kolik byste toho stihli a jak závidíme těm, kteří ho mají? Nyní jsme se díky pandemii do této situace dostali a zjišťujeme, že zvládnou práci z domova s rodinou za zády, není žádný med. Těchto pár rad by vám mohlo značně ulehčit život v karanténě.

1. Pracovní místo - nutnost
Máte štěstí, pokud máte pokoj pro hosty nebo pracovnu, kam se můžete zavřít a soustředěně pracovat. Většina z nás ale svůj pracovní prostor nachází v kuchyni nebo obývacím pokoji. Domluvte se v rodině, kdy budete mít danou místnost jen pro sebe, abyste nebyli nikým rušeni a měli klid na práci.

2. Pracovní plán je polovina úspěchu
Vstávejte ráno přibližně stejně, jako když jdete do práce. Rozepište si od kdy do kdy budete pracovat, nezapomeňte na pauzy a náplň práce. Režim home office se sice zdá pohodlný, ovšem prověří pořádně vaši morálku. Ne jednomu z nás se stalo, že sice sedí celý den u počítače, odvedená práce tomu ale zdaleka neodpovídá. „Plánování činností je při práci z domova zcela zásadní. A nejde jen o to rozvrhnout si činnosti tak, abyste dělali to důležité v době, kdy se umíte maximálně koncentrovat. Je nutné počítat s tím, že do vaší činnosti budou zasahovat i ostatní členové domácnosti a nezapomínat na přestávky. I ty je dobré naplánovat, snáze se pak vrátíte zpět k práci,“ doporučuje Jan Dvořák z Gopasu.

3. Bez pravidel se neobejdete
Období karantény prověří nejen naše partnerské vztahy, ale i rodinné. Skloubit práci, výuku a zábavu dětí, vaření a domácí práce není lehké. Je proto vhodné naplánovat denní rozvrh včetně všech aktivit celé rodiny a domácích prací. Nezapomeňte, že na chod domácnosti nejste sama. Požádejte o pomoc nebo rovnou rozdělte úkoly, aby se celá rodina zapojila a spolupracovala. Hned vám vše půjde lépe od ruky.

4. Aplikace jako pomocník
Pokud nejste zvyklá pracovat z domova, bude pro vás nejspíš problém uhlídat sebekázeň, natož pak pracovat efektivně. Jestliže se „zasekáváte“ na některých úkolech, zkuste využít aplikace, které sledují dobu, kterou jednotlivými činnostmi trávíte. Jejich používání ukáže úroveň produktivity každý den a týden. To vám nejen pomůže rozpoznat, kdy jste nejproduktivnější během dne, ale také kolik času strávíte na jednotlivých typech činnosti.

5. Zkontrolujte si hardware a zabezpečení
Bezpečnou práci s firemními daty by měl řešit vás zaměstnavatel, ale zejména u menších firem je toto často podceňováno. Než s prací vůbec začnete, ujistěte se, že máte spolehlivé internetové připojení a vyřešené zálohování. Pokud budete využívat domácí počítač, zkontrolujte, že jeho zabezpečení je aktuální. Udělejte si svůj pracovní profil a zajistěte ho heslem tak, aby se do něj nedostali ostatní členové domácnosti. „Je-li to jen trochu možné, nestahujte na tento počítač nic z podezřelých zdrojů, neinstalujte sem volně dostupné programy, zejména hry. Používejte prověřené komunikační kanály – ne každý nástroj pro on-line komunikaci je bezpečný. Uvědomte si, že budete vstupovat do firemních systémů a snažte se nebýt tím, kdo je ohrožuje,“ radí Jan Dvořák z Počítačové školy Gopas.