Přejít k hlavnímu obsahu

Změnit operátora nebylo nikdy snažší!

Pokud pochybujete o svém operátorovi a váháte, zda nezkusit změnu, nebyla nikdy příhodnější doba. Od 1. dubna mají zákazníci mobilních operátorů usnadněný přenos telefonního čísla a díky novele zákona byl podpořen konkurenční boj mezi mobilními operátory, což by mělo mít přínos právě pro jeho zákazníky.

Pro Svět ženy jsme vyzpovídaly ředitele SAZKAmobilu a finančních služeb Jana Schmiedhammera, který celou změnu na trhu srozumitelně vysvětluje.

Z jakých důvodů se vláda rozhodla tyto změny uzákonit?
Vláda i parlament měly tehdy snahu podpořit konkurenci na trhu mobilních služeb, a tím snížit cenu těchto služeb pro koncové spotřebitele. Snazší přenesení čísla mezi operátory tomu určitě pomůže. Co však pomůže ještě více, je omezení pokut, které by měl zákazník hradit při odchodu.

Co to zákazníkům přinese?
Od 1. dubna si zákazníci mohou velmi rychle, snadno a zdarma převést své telefonní číslo k jinému operátorovi. Celý proces přenosu čísla by neměl trvat déle než 2 pracovní dny od podání žádosti. Navíc pokud mají zákazníci u nějakého operátora smlouvu se závazkem, mohou tento závazek ukončit zdarma předčasně, pokud závazek trvá déle než tři měsíce. Pokud závazek trvá méně než tři měsíce, může operátor požadovat zaplacení pokuty v maximální výši 5 % zbývajících měsíčních plateb. Tyto kroky byly doposud díky vysokým pokutám a složité administrativě při odchodu výrazně omezené.

A co zákazníci s předplacenou kartou?
Samozřejmě výhody rychlejšího a jednoduššího přenosu čísla platí i pro zákazníky s předplacenou kartou. Ti budou mít navíc možnost zažádat o vrácení zbývajícího kreditu. Žádost musí podat ovšem nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení smlouvy. Vrácení kreditu může být i dle novely zpoplatněno, ale pouze v případě, že tak bylo uvedeno ve smlouvě. Někteří operátoři, včetně SAZKAmobilu, ale už dnes nabízejí tuto možnost, a to i zdarma.

Jak tedy má zákazník postupovat, pokud by chtěl přejít se svým číslem k jinému operátorovi?
Podle novely je zaveden tzv. princip „one-stop shop“. Ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne pro změnu operátora a chce přejít i se stávajícím telefonním číslem, informuje o tom pouze nově vybraného operátora a předá mu ověřovací kód účastníka (OKU). Nový operátor pak za zákazníka veškeré procesy a administraci spojenou s přechodem vyřídí. OKU musí od 1. dubna mít všichni zákazníci k dispozici od svých stávajících mobilních operátorů. Zákazníci jej většinou najdou ve své internetové samoobsluze nebo mobilní aplikaci, jako např. zákazníci SAZKAmobilu, nebo jej dostanou formou SMS. Od 1. dubna se OKU stává povinným údajem ve smlouvě stejně jako přesně stanovené podmínky pro přenos telefonního čísla.

Vztahuje se novela i na stávající smlouvy (závazky), nebo jen na nově uzavřené?
Novela se vztahuje jak na nově uzavřené smlouvy, tak i na smlouvy uzavřené před platností novely, tzn. před 1. 4. 2020.

Jaká je nyní situace na trhu a jaký je počet přechodů k jiným operátorům?
Podle údajů Českého telekomunikačního úřadu, které jsou k dispozici, v roce 2019 byl počet přenesených telefonních čísel mezi operátory 448 tisíc. Nejvíc jich ale bylo v roce 2014, a to 752 tisíc. Poslední průzkumy ukázaly, že až třetina zákazníků by ráda svého operátora změnila. Báli se však vysokých sankcí a složitých administrativních kroků.

Z jakých důvodů nejčastěji zákazníci odcházejí od operátora?
Samozřejmě tím nejdůležitějším důvodem je cena. Ta je stále pro řadu Čechů určující. Proto sledují atraktivní nabídky, které by pro ně mohly být výhodnější. Například starší lidé nepotřebují neomezené tarify a raději by platili jen za služby, které opravdu využijí. Mobilní operátoři mají ve svém portfoliu i neveřejné nabídky. Málo lidí ale ví, že tyto nabídky jsou často časově omezené a platí třeba jen pár měsíců.

Častým tématem v ČR bylo, že naši operátoři nejsou vůbec výhodní oproti operátorům v zahraničí. Změnila se nějak situace?
Cenová politika mobilních operátorů je posledních pár let stejná, ale právě tato novela by mohla trh rozhýbat. Určitě dává smysl se podívat na nabídky virtuálních operátorů, kteří nabízí stejné pokrytí, podobnou paletu služeb, ale mnohdy lepší ceny.