Přejít k hlavnímu obsahu

Proměna: Kuchyň podle vašich představ

Plánujete novou kuchyň? Chcete si ji „vymazlit“ do posledního detailu? Tak si hlavně před samotnou rekonstrukcí dejte pozor, komu proměnu kuchyně svěříte do rukou. Řemeslníků je obecně na trhu nedostatek a těch kvalitních ještě míň.

Než se pustíte do přestavby, udělejte si přehled o možnostech, které máte. Rozmyslete si dobře, co potřebuje vyměnit a opravit. Kromě samotné kuchyňské linky se zaměřte také na vybavení, spotřebiče a stavební materiály, které budou potřeba. Na pomoc si vezměte metr, tužku a papír a prostor důkladně změřte a zakreslete do podrobného plánku. Nespoléhejte se pouze na jedno, zpravidla nejbližší, kuchyňské studio. Udělejte si čas a navštivte jich raději několik. Oslovte NejŘemeslníky. Lépe se tak seznámíte se sortimentem, který je na trhu, službami a cenami. Nejde jen o samotné kuchyňské linky, ale také vhodné materiály a kvalitu i typy kování.

Dohodněte si detaily

Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.

Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.
Případy rozčilených a napálených zákazníků si můžete přečíst ZDE a pro ukázku pro vás máme dva příběhy, jak by rekonstrukce neměla vypadat.

Martýrium s kuchyní na míru 

„Nechali jsme se nalákat na akční nabídku kuchyňského studia Gorenje na Vinohradské ulici v Praze 2. Zpočátku vše probíhalo v pohodě, ve studiu jsme navrhli sestavu skříněk a spotřebičů. Bohužel jsme neměli přesné údaje o místnosti, respektive o jednom tupém uhlu, která svírají její stěny v zúžené části. Proto se ve vizualizaci tento úhel zapravoval jako pravý s tím, že se následně upraví. Zaplatili jsme zálohu, načež přišli technici, kteří si místnost změřili a tvářili se, že je všechno v nejlepším pořádku. Kuchyň byla objednaná a po několika týdnech, v den, který jsme si domluvili, přijeli technici znovu, aby ji smontovali. A na povrch začaly vycházet problémy:

  • Dodaný sifon nepasoval do naší skříňky a bylo potřeba pořídit jiný. Pokud bychom si vše nezařídili sami svépomocí, další měsíc bychom nemohli dřez používat. Kvůli sifonu nebyla zapojena myčka. 
  • Digestoř nešla namontovat, protože skříňka, kterou přivezli, nebyla pro tento druh uzpůsobena – skříňku si odvezli a další měsíc jsme odsavač par neměli.
  • Ovšem největším selháním bylo nedořešení onoho rohu, kde jsme neznali úhel. Vznikl paskvil, protože řemeslníci jednak nedostali finální vizualizaci, ale hlavně byl roh navržen tak, že by několik desítek centimetrů bylo jen zaslepeno bez jakéhokoliv užitku, na což jsem nechtěla přistoupit.
  • Museli jsme dokoupit další skříňku za skoro sedm tisíc korun, protože studio neuznalo svou chybu. Kuchyň sice byla navržena „na míru“, ale od stolu. A nikdo se nezamyslel nad tím, že by se roh dal vyřešit lépe a účelněji.

Další pokus o dokončení kuchyně následoval po zhruba pěti týdnech. Naštěstí už jsme nenarazili na žádné podstatné problémy. Pány jsme požádala, aby vzali v úvahu rozměry nové pračky, která měla dorazit až za několik dnů. Měla šířku 60 cm a já chtěla, aby po každé straně zůstalo minimálně 2,5 cm místa. Prý bez obav. Pračku jsme tam ale sotva nacpali, protože někdo neuměl počítat. 

Zbytek kuchyně jsme dle smlouvy měli začít splácet měsíc po dokončení. Vyžádala jsem si splátkový kalendář, a když jsem chtěla zadat trvalý příkaz, s hrůzou jsem zjistila, že jsou splátky naplánované už měsíc po prvním pokusu, kdy kuchyň rozhodně dokončená nebyla, a my se splátkou tudíž nepočítali. Volala jsem do studia, prodavač mě ujišťoval, že to nevadí, že začnu splácet až nyní. Když jsem po něm chtěla písemné potvrzení, začal se vytáčet, že to ještě musí probrat s účetním oddělením. Nakonec jsem od něj potvrzení do mailu naštěstí dostala. Ani ne dva dny poté mi totiž poštou přišla upomínka, že jsme nezaplatila první splátku, a bylo mi vyhrožováno soudem a exekucí.

Takže když to celé shrnu, bylo to velké martýrium a opravdu nechápu, jak tohle může někdo v dnešní době dovolit. Nejspíš je to tím, že kuchyň si člověk nekupuje denně, tudíž po nákupu je pro ně jako potenciální zákazník nezajímavý na dalších x let. Kuchyň jako taková není špatná, spotřebiče fungují zatím dobře a skříňky jsou pěkné. Bohužel řada věcí byla řešena kompromisem, což u kuchyně na míru, která právě proto stojí spoustu peněz, není v pořádku. Výkon tedy za cenou dost pokulhává. Když si uvědomím, že pár kousků překližky stojí několik tisíc, a porovnám to například s prací truhláře… Pokud budeme někdy pořizovat další kuchyň, určitě ji budeme řešit napřímo s truhlářem, a ne s kuchyňským studiem.“

O peníze jde až na prvním místě

„Na 'oprsklost' a drzost řemeslníků si člověk nějak tak zvykne, ale to, co předvedl jeden řemeslník, byl vrchol. Vše nasliboval, vybral zálohu 5000 korun a od té doby se po něm slehla zem. Slíbil, že se ozve a potvrdí termín realizace, který měl být v příštím týdnu, nicméně nezavolal. Volat jsem mu musel sám a řemeslník se vymlouval, jak to jen šlo. Prý mu to nevychází, má toho hodně a navíc ještě není dodaná lišta, která je potřeba (výmluva č. 1).

Takto jsem ho telefonem naháněl asi tři týdny, než jsme se domluvili na dalším pevném termínu realizace. Když se tento datum přiblížil, volal, že mu to nevychází, že se to přesune na čtvrtek, že dorazí v 9 hodin. Ve čtvrtek v 11 hodin, kdy já na něj doma čekám, volá, že mu to nevychází (výmluva č. 2: kleklo mu auto), že přijede další den. Další den k ránu volá, že bude mít hodinu zpoždění, že mu nejde otevřít dílna. O hodinu později však nepřijel, přijel v půli dne, o čtyři hodiny později, kdy bylo jasné, že se práce za den nestihnou. Kdyby přišel pouze pozdě, omluvil se a makal jako šroub, tak bych to bral. Když jsem vyjádřil s jeho přístupem mírné znepokojení, začal být drzý a říkat, že jestli se mi to nelíbí, tak že práce má dost, materiál mi tady složí a pojede pryč. To jsem si řekl, že s takovým člověkem opravdu spolupracovat nechci. Vzal materiál a instalovat jsem si jej nechal od jiné příjemnější a zkušenější firmy.

Vyvrcholení tragické zkušenosti je, že mě řemeslník okradl o peníze. Při předání materiálu mi řekl, že něco ze zálohy zbylo, že mi tento zbytek zašle na účet, jehož číslo jsem mu dal. Částku nezaslal, telefony nezvedá, na smsky nereaguje. Už víc než měsíc. Jestli nechcete zažít několik týdnů táhnoucí se utrpení s výsledkem, že se cítíte jako hadr na holi, se kterým si „oprsklý“ řemeslník dělá, co chce, tak od tohoto pána ruce pryč.