Nezavrhujte dopékané pečivo: Má své výhody

* Vždy teplé a křupavé

Klasické čerstvé pečivo je do obchodů zaváženo jednou, nanejvýš dvakrát denně a to má obvykle za sebou už dlouhou pouť v přepravce. Dopékané pečivo můžete mít teplé a křupavé, tedy „rovnou z pece“, vícekrát za den, přestože podle vyhlášky nesmí být označeno jako čerstvé. „Obavy z toho, že zamražené pečivo leží někde v mrazáku měsíce až roky, mi přijdou úsměvné. Jako největšímu výrobci dopékaného pečiva v Čechách nám výrobky pobývají v mrazáku opravdu jen krátce. Většinou putují ihned do prodejen,“ říká Jaroslava Nováková, manažerka kvality La Lorraine.

* Srovnatelná kvalita

Příprava a kvalita surovin pro dopékané pečivo jsou shodné s běžnou pekařinou. Odlišnost nastává v konečné fázi výroby, kdy je pečivo hluboce zamrazeno a poté dopraveno přímo do prodejen, kde se v pekařské peci výrobní proces dokončí. Rozšířeným omylem a častým argumentem proti dopékanému pečivu je přesvědčení o vysokém podílu přídatných látek, tzv. éček. Ty se totiž ze zcela praktických důvodů používají ve většině průmyslových pekáren, a to bez ohledu na to, zda produkují klasické či dopékané pečivo. „Poté, co je pečivo během procesu zpracování zmrazeno na teplotu okolo -18 °C, přichází na řadu hygienické zabalení a distribuce do prodejen. Tam dojde k dopečení, nikoli k pouhému ohřátí pečiva. V této fázi získá pečivo vlastnosti, které lidé obecně přisuzují pojmu čerstvost, tedy objem, kůrku, barvu chuť a vůni,“ upřesňuje Jaroslava Nováková.

* Široký sortiment

Podle aktuální situace v obchodě a poptávce zákazníka může prodejce během chvíle uspokojit nejrůznější chutě. Nutno podotknout, že dopékané pečivo nekonkuruje pekařům v tradičním sortimentu, jakým jsou rohlíky, housky nebo chléb Šumava. Zaměřuje se spíše na speciální chleby, bagety, kaiserky, sladké plundrové a listové pečivo a v neposlední řadě také na zahraniční speciality typu ciabatta, focaccia nebo panini. Díky tomu si můžete při nedělní snídani třeba zavzpomínat na Francii s croissanty nebo bagetkami. 

* Složení a hygiena

Na rozdíl od čerstvého pečiva lze u dopékaného dohledat použité suroviny u každé konkrétní šarže výrobků. Jaroslava Nováková: „Myslíme si, že pro zákazníka je důležitá nejen informace, zda je pečivo čerstvé nebo dopékané, ale i jak je staré a kdo ho vyrobil, což je v případě čerstvého pečiva problém. Hygiena dopravy dopékaného pečiva je mnohem vyšší – neprodyšně uzavřené kartony putují přímo z výrobní linky až do prodejny, zatímco běžnou praxí u pekáren produkujících čerstvé pečivo je manipulace s pečivem v otevřených přepravkách.“

Foto: La Lorraine (1)

@svetzeny