Nejde to dolů? Co když vám v hubnutí brání hlava

Ať už si přímé účinky jídla na naši náladu uvědomujeme nebo ne,  jisté je, že to, co konzumujeme, má zásadní vliv nejen na naše fyzické, ale i psychické zdraví. Všimnout si krátkodobých účinků jídla na psychiku je relativně snadné. Například přemíra sladkostí způsobuje rozpoznatelné nabuzení nebo otupění smyslů.

Když je mozek přeslazený...

Nové výzkumy prokazují, že především sladká a tučná strava působí v mozku změny podobné těm, které se vyskytují u drogově závislých. Není to tedy jen o síle vůle, která pomáhá přejít ke zdravému životnímu stylu a zhubnout. Mozek v tomto procesu hraje také důležitou roli - jednoduše proto, že v pravou chvíli už nedokáže dát dalšímu jídlu stopku a kolotoč přejídání nezdravým jídlem pak už nejde jen tak zastavit.

Zklidněte hormony

Hlavní úlohu v regulaci chuti k jídlu má hormon leptin, který informuje mozek o dostatečném množství buněčné energie. Jednoduše mozku říká, kdy máte přestat jíst. Problém u lidí s nadváhou je, že mají leptinu jen velmi málo. Pro ně pak bez nadsázky platí, že zkrátka neznají správnou míru.

Kromě toho leptin působí v oblasti středního mozku, kde ovlivňuje tvorbu dopaminu při jídle. V praxi jde o přímou úměru „čím více jídla, tím více štěstí“. Tyto dvě kombinace se mohou snadno postarat o to, že se z hubnutí stane celoživotní nekončící proces.

Nebuďte sami

Překonat obezitu je zkrátka mnohdy těžší, než se teoretikům zdá. Zásadní je zvolit přesně promyšlený redukční plán. Jeho šetrnost a ohleduplnost je klíčem k úspěchu. „Pokud se nedokážete uchránit jen silnou vůlí, je možné vyhledat pomoc někoho dalšího, profesionála z oblasti výživového poradenství.

Vybírejte programy navržené tak, aby vás provázel poradce, který je schopen pomoci právě s motivací a stresem,” radí Lukáš Vrána, odborník na výživové poradenství v rámci Cambridge Weight Plan. „Velmi důležitá je možnost poradci v krizové chvíli zavolat. Vždy se najde alternativa, která je schůdná a není v konfliktu s průběhem programu.

@svetzeny